Zijn LNG-vrachtwagens meer vervuilend? Integendeel, zegt NGVA Europe!

 20/09/2019  Claude Yvens  Trucks
Zijn LNG-vrachtwagens meer vervuilend? Integendeel, zegt NGVA Europe!

Gisteren communiceerde de milieuorganisatie Transport & Environment haar analyse van de resultaten van diverse studies uitgevoerd door het Nederlandse studiebureau TNO naar emissies van aardgasvrachtwagens; Een gedeeltelijke en bevooroordeelde analyse, aldus de gasvereniging NGVA Europe.

Volgens NGVA Europe heeft T&E niet alle studies van TNO gelezen en/of alleen die elementen behouden die haar interesseren. De vereniging verwerpt de conclusies van T&E op de volgende punten:

  • stikstofoxiden: T&E geeft aan dat gasvrachtwagens twee tot vijf keer meer NOx uitstoten dan hun dieselequivalenten. Fout, zegt NGVA Europe: T&E negeerde een van de rapporten van TNO die concludeerde (op pagina 27) dat de geteste gasvrachtwagen 84% minder NOx uitstoot in de stad, 20% minder op de weg en 4% minder op de snelweg. NGVA wijst ook op een andere studie die in Frankrijk is uitgevoerd en die een vermindering van 40 tot 60% laat zien.
  • fijne deeltjes: NGVA beschuldigt T&E hier eenvoudigweg van het vergelijken van appels met peren. T&E zou het hebben over het aantal fijne deeltjes PN (met de conclusie dat er een toename is) en niet over de massa van de PM-deeltjes. Bij dit tweede criterium zou de vermindering 95 procent bedragen ten opzichte van een diesel, cijfers die ook zijn opgenomen in de Europese homologatieformulieren. Volgens NGVA zou het aantal deeltjes (PN) van een LNG-vrachtwagen met roetfilter gelijk zijn aan het PN van een dieselvrachtwagen met roetfilter.
  • broeikasgassen: volgens NGVA trekt T&E verkeerde conclusies uit de resultaten van TNO: uit het laatste rapport blijkt dat zware vrachtwagens op gas 8% minder CO2 in de uitlaatpijp uitstoten in het geval van een Otto-cyclus (Iveco en Scania) en 20% in het geval van een dieselcyclus (Volvo Trucks). Op autosnelwegen (het favoriete gebied van LNG-vrachtwagens) zou het voordeel zelfs 10 respectievelijk 22% bedragen.

Na de volgende aflevering?

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!