Welke impact heeft de Brexit op de transportsector?

 30/06/2016  Yannick Haesevoets  News Transport
Welke impact heeft de Brexit op de transportsector?

‘Leave’ – dat is wat 17.410.742 Britten op 23 juni hebben aangekruist. Wat precies het gevolg is van die Brexit is voorlopig nog steeds onduidelijk, al lijkt het evident dat ook de transportsector aan beide zijden van het Kanaal de impact zullen voelen. Tenminste als de soep zo warm gegeten wordt als zij is opgediend.

“De Brexit kan op onze sector op drie niveaus gevolgen hebben”, zegt Lode Verkinderen, CEO van Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV). “Ten eerste op het niveau van de individuele onderneming die transport van en naar het VK verzorgt.” Hij heeft het dan over de veranderende spelregels – denk aan cabotage – maar ook de devaluatie van de Britse pond en het effect dat dat heeft om in- en export. “Voor het VK wordt het veel duurder om producten in te voeren, en dus zal er minder transport van het continent naar de UK zijn. Anderzijds heeft de devaluatie natuurlijk wel als gevolg dat Britse producten goedkoper worden voor de EU-landen, en dat er dus meer goederen uit het VK wordt vervoerd naar het vasteland. Dat moeten we nog evalueren wat het effect zou zijn, maar als er nieuws stromen ontstaan, is de kans groot dat die door Britse ondernemingen zullen worden uitgevoerd. Kijken we naar arbeidskost, dan blijft een Britse chauffeur nu eenmaal goedkoper dan een Belgische”, zegt Lode Verkinderen. Ook gelinkt aan de koers van de pond: wie zijn kosten betaalt in euro’s, maar factureert in ponden, is sinds het referendum al heel wat slechter af.

Dat brengt ons meteen bij de gevolgen op het tweede niveau: de economie in het algemeen. “Een Brexit heeft gevolgen op de goederenstromen, niet alleen over het Kanaal, maar ook in de andere landen. Immers, als het economisch slecht gaat in een van de buurlanden, zal er ook in de andere minder getransporteerd worden.”

Tot slot wijst de TLV-topman ook op onrechtstreekse gevolgen: meer en meer landen stellen de EU in vraag, terwijl andere met maatregelen de kwalijke gevolgen van de eengemaakte markt in trachten te dijken, maar voor de sector niet door de beugel kunnen, onder meer omwille van de rompslomp – denk aan de Duitse Mindestlohn en de Franse Loi Macron. “Aan de ene kant zijn er zo heel wat geïnstitutionaliseerde protectionistische maatregelen, en anderzijds landen die dreigen te vertrekken uit de EU. Stel je voor dat we terugkeren naar de situatie van de jaren tachtig. Dat zou een drama zijn voor de transportsector”, klinkt het bezorgd.

Nog te vroeg…

“Ik heb vandaag geen enkel idee wat de impact van het referendum zal zijn”, zegt managing director Romuald Lagast  van transportonderneming Cool Solutions uit Oostende, gespecialiseerd in tijdsgebonden vrachten tussen het Europese vasteland, Engeland, Wales, Schotland. “Er zijn allerlei specialisten in de media, maar het is nog te vroeg om hoegenaamd iets te zeggen. Zolang er geen officiële aanvraag tot uittreding is, zolang we niet weten wat de eisen zijn van het VK en de eisen van de EU, kunnen we niets zeggen. Het is zoals Jean-Luc Dehaene altijd zei: je moet de problemen pas oplossen als ze zich stellen’”, vervolgt hij. Het is overigens ook een houding die hij bij zijn klanten opmerkt.

Romuald Lagast, die al heel wat jaren in de sector zit, merkt dat vandaag vele transporteurs op het VK rijden, terwijl het vroeger een echte nichemarkt was. “Het kan zijn dat vervoer naar Engeland weer een niche wordt waar je een specialist moet zijn. Maar om te zeggen of daar mogelijkheden liggen? Opnieuw: dat is prematuur, want we weten het op dit moment nog niet.”