Wallonië gaat meer in de transportinfrastructuren investeren

Minister Carlo Di Antonio heeft eergisteren een belangrijk investeringsplan bekendgemaakt dat het Waals Gewest voor zijn transportinfrastructuren heeft opgesteld. Tussen 2019 en 2024 zal er 1,52 miljard euro in de enveloppe zitten, jaarlijks 50% meer dus dan bij het vorige Plan 2016/2019.

Van dat bedrag zal 300 miljoen euro naar de snelwegen gaan, 792 miljoen naar het secundaire vervoersnet, 350 miljoen naar de waterwegen en 78 miljoen naar de eigen locaties voor openbaar vervoer. De minister wees erop dat die investeringen ertoe moeten bijdragen dat Wallonië zijn doelstellingen haalt voor verkeersveiligheid en modal shifts (zoals het weggedeelte van het goederentransport tegen 2030 afbouwen van 82 naar 75%).

In dit stadium is er geen nieuwe weginfrastructuur gepland. Er is dus geen sprake van de aanleg van de Cerexhe-Beaufays-verbinding, die de Ring rond Luik zou kunnen afronden. De grootste werken betreffen de structurele verbetering van de N5 ten zuiden van Charleroi, die deel uitmaakt van de Europese lijn E420 naar Reims. De andere projecten gaan over grondige herstellingswerken aan het bestaande wegennet, met extra inspanningen om komaf te maken met een aantal flessenhalzen (zoals het verbreden tot vier rijstroken van de E40 tussen Alleur en de verkeerswisselaar van Loncin). We merken ook op dat dit keer een grotere inspanning wordt geleverd op het secundaire net, zowel wat betreft heraanleg als de veiligheid van de zwakke weggebruikers.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo