Wallonië gaat geen nieuwe wegen meer aanleggen

De drie partijen die de toekomstige Waalse regering zouden gaan vormen, hebben gisteren hun Gewestelijke Beleidsverklaring voorgesteld. Er staan geen nieuwe wegen op het programma, maar wel een plan ter ondersteuning van alternatieve energieën.

Het gewestelijke mobiliteitsbeleid voor de periode 2019-2024 past binnen een (ambitieuze) doelstelling om de gewestelijke CO2-uitstoot tegen 2030 met 55% af te bouwen en om de impact van het transportsysteem op de volksgezondheid sterk te verminderen.

De meeste maatregelen hebben betrekking op de mobiliteit van de mensen, maar we merken ook enkele interessante beloftes op:

  • steun aan een ambitieus plan voor het plaatsen van elektrische laadpalen en stations voor gecomprimeerd (CNG) en vloeibaar (LNG) aardgas.
  • de mogelijke uitbreiding van het Sofico-netwerk dat onder de kilometerheffing voor vrachtwagens valt om het verschuiven van het verkeer te voorkomen
  • de tarieven van de heffing aanpassen in functie van het moment van de dag (voor dit punt is een intergewestelijk akkoord nodig)
  • de implementatie van een “multimodaal plan voor goederentransport dat in de gewestelijke mobiliteitsstrategie wordt opgenomen en waarbij alle spelers worden betrokken. Het plan moet bijdragen aan de economische ontwikkeling van Wallonië en de afgelegde kilometers flink naar beneden halen.

Het belangrijkste element van het beleid van de komende Waalse regering is waarschijnlijk dat elk nieuw project voor de weginfrastructuur wordt stilgelegd. Dit heeft echter geen betrekking op de projecten die al in het plan 2019-2025 zijn opgenomen. Ook nieuwe infrastructuren om de verkeersveiligheid te verbeteren en om de aansluiting op het bestaande net te verzekeren van essentiële infrastructuren zoals stations, ziekenhuizen en (nieuwe) activiteitenzones zullen wel worden aangelegd. Maar het betekent duidelijk het einde van projecten als de sluiting van de Ring rond Luik (verbinding Cerexhe-Beaufays), het verderzetten van de Ring R5 van Bergen naar Havré of de bouw van de ’trident’ die voor een betere overgang moet zorgen tussen de Ring rond Charleroi en de Europese doorgang E420 naar Reims.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo