VPD : een dynamisch risicobeleid

 26/07/2018  Claude Yvens  Economie, Transport & Logistics Awards
VPD : een dynamisch risicobeleid

De winnaar van de Truck Safety Award 2018 is een nog vrij jong bedrijf. Niettemin is de directie erin geslaagd haar visie op veiligheid op het werk op alle niveaus door te voeren. Ze heeft hiervoor alles op alles gezet… en de resultaten spreken voor zich.

“Veiligheid en gezondheid behoren tot de pijlers van onze bedrijfscultuur en we proberen op dat vlak voortdurend te verbeteren.” Wat elders voor een inhoudloze slogan zou kunnen doorgaan, wint hier nog aan betekenis. Dirk Van Peteghem en de rest van de directie zetten zich immers 100% op het terrein in.

Meer dan de wettelijke verplichtingen

Het preventieteam wil verder gaan dan wat strikt nodig is. Risicopreventie wordt hier echt gezien als onderdeel van het welzijn op het werk. Het bedrijf heeft al verschillende stappen in die zin ondernomen en om daar nog meer aandacht aan te schenken, volgt de algemene directie persoonlijk ook de opleidingen die de chauffeurs volgen. “Op die manier kunnen onze chauffeurs ook van de opleidingen gebruik maken om ons nuttige suggesties te doen,” vertelt Dirk Van Peteghem.

Uit dit forum is bijvoorbeeld gebleken hoe waardevol het is om gesprekssessies tussen de planning en de chauffeurs te organiseren. Op die manier wordt nutteloze spanning vermeden die anders ook in het gedrag achter het stuur tot uiting kan komen. “Zo hebben we ook een pauze van dertig minuten in de dag van de chauffeurs ingevoegd, zodat ze kunnen uitrusten. En we proberen ook de transportopdrachten af te wisselen, met ‘lange’ en ‘korte’ dagen. Chauffeurs die op zaterdag moeten werken, krijgen de week erna bovendien automatisch een recuperatiedag”, verklaart Dirk Van Peteghem. Het is heel goed mogelijk dit beleid in de distributie toe te passen… maar het is natuurlijk een kwestie van willen.

De manier waarop het bedrijf de rijstijlanalyses van de chauffeurs gebruikt, is een mooi voorbeeld van een dynamisch risicobeleid. Het gaat over veel meer dan over consumptie, de analyses zijn een belangrijke troef om ongevallen te voorkomen. Het werk is het resultaat van een langdurige samenwerking met Drivolution, dat ook de Code 95-opleidingen verzorgt, en met de verzekeringsmaatschappij Baloise.

Maar we mogen door die sterke punten niet vergeten het bos te zien. VDP onderscheidt zich ook door een investeringsbeleid dat veiligheid vooropstelt, met rijhulpassistentie die niet wettelijk is verplicht en voertuigen die groter zijn dan strikt noodzakelijk, aangezien het laadvermogen 9500 kg bedraagt terwijl de werkelijke lading zelden de 5 ton overschrijdt. Dankzij al die maatregelen is VPD erin geslaagd het aantal ongevallen in twee jaar tijd te halveren terwijl zijn wagenpark in diezelfde periode is blijven aangroeien.

VPD in het kort

  • Hoofdzetel: Lembeek
  • Specialiteit: distributie in België en Luxemburg, thuisbezorgingsdienst
  • Omzet (2017): 8,99 miljoen euro
  • Investeringen (2017): 520.000 euro
  • Werknemers: 13 bedienden, 17 magazijnbeheerders, 35 chauffeurs, 22 bijrijders (+ 25 chauffeurs in onderaanneming)
  • Wagenpark: 5 trekkers, 27 motorwagens en 7 lichte bedrijfsvoertuigen (Mercedes, Scania)

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!