Vóór de verkiezingen geen ecocombi’s op de Brusselse Ring

 07/02/2019  Claude Yvens  Wetgeving
Vóór de verkiezingen geen ecocombi’s op de Brusselse Ring

Als we mogen geloven wat het kabinet van Brussels staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V) aan onze collega’s van De Standaard vertelde, lijkt de kans dat ecocombi’s de volledige Ring rond Brussel mogen gebruiken, zo goed als onbestaande.

De situatie is gekend. Een aantal transporteurs hebben een vergunning verkregen om in Vlaanderen en/of Wallonië met een wegcombinatie van 25,25 meter lang te rijden, maar drie stukken van de R1, waaronder de beroemde ‘Bocht van Vorst’, bevinden zich op grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat nog geen beslissing over de ecocombi’s heeft genomen. In het artikel van onze collega’s betreurt Benny Smets (Ninatrans) die situatie: “Zo wordt het onmogelijk om bepaalde routes tussen het noorden en het zuiden van het land te rijden met deze voertuigen. Verschillende bedrijven langs de westelijke Ring bieden opportuniteiten voor deze transportvorm. Dat gewesten elkaar op deze manier tegenwerken, is niet in het algemeen belang.” De Standaard haalt ook het geval aan van de Audi-fabriek in Brussel, waar ecocombi’s erg welkom zouden zijn, ook omdat ze kunnen bijdragen aan Audi’s inspanningen om bij de productie van de nieuwe elektrische e-tron de CO2-uitstoot te beperken.

Het kabinet Debaets is met een impact-studie bezig, maar vóór de verkiezingen van mei hoeven we geen concrete initiatieven te verwachten. Het kabinet lijkt in elk geval niet gehaast en voert aan dat de Ring daar al oververzadigd is en er veel ongevallen zijn. “Die supertrucks vormen een soort muur en kunnen de zichtbaarheid in het gedrang brengen”, zegt Debaets. Die argumenten worden door alle impact-studies weerlegd, zoals bijvoorbeeld in Nederland, waar al jaren ecocombi’s rijden. Ze ontkennen zelfs een van de belangrijkste voordelen van die ecocombi’s, namelijk… het afbouwen van het aantal trucks dat nodig is voor eenzelfde transportvolume. Het gaat dus eerder over een politieke positie die eens te meer aantoont hoezeer we een federale visie van de mobiliteit nodig hebben, zoals het standpunt dat federaal minister van Mobiliteit François Bellot nu al enkele maanden inneemt.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!