Volvo Trucks lanceert zijn LNG-offensief

Met zijn nieuwe FM- en HF LNG-voertuigen waagt ook Volvo Trucks zich nu eindelijk op de markt van de Euro 6-trucks met aardgas als brandstof. De nieuwe voertuigen zijn uitgerust met alle nieuwe technologieën en beloven even doeltreffend te zijn als hun dieselequivalenten. Voor de ontwikkeling van zijn LNG Euro 6-aanbod heeft Volvo Trucks hetzelfde principe gevolgd als bij de Euro 5-norm: een motor die volgens de dieselcyclus werkt. Die keuze brengt een pak voordelen, maar toch ook wel wat ongemakken met zich mee. Bij de voordelen vermelden we de wegprestaties, die op het eerste gezicht gelijklopen met die van een dieselmotor. De maximale koppel van de versies met 420 en 460 pk is trouwens dezelfde (respectievelijk 2100 en 2300 Nm) en dankzij een specifieke programmering van de I-Shift versnellingsbak is de versnelling bij het optrekken zelfs iets zuiverder. Volvo Trucks laat weten dat het verbruik tussen 20,5 en 21 kilo LNG per 100 km bedraagt en dat het geluidsniveau identiek is aan dat van de dieselversies. Om tot dit resultaat te komen, hebben de ingenieurs veel op de motor moeten werken, maar ook (en vooral) op de tank. De ideale opslagtemperatuur van LNG bedraagt immers -145 graden en de druk van de residufractie van het LNG moet voortdurend onder controle worden gehouden, want naarmate de tank leger wordt, wordt die in gas omgezet. Ook voor de diesel en de AdBlue is een tank nodig, aangezien er om aan de Euro 6-normen te voldoen, een nabehandelingssysteem voor de SCR-uitlaatgassen en een roetfilter zijn vereist. De aanwezigheid van deze twee extra tanks maken het onmogelijk dubbele LNG-tanks te installeren, maar Volvo Trucks kondigt niettemin een actieradius aan van 1000 kilometer voor een 4×2-trekker op vlak terrein en met de grote tank van 205 kilo.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo