Volvo Trucks lanceert een turbocompoundmotor en een I-Save-oplossing

 07/03/2019  Claude Yvens  Trucks
Volvo Trucks lanceert een turbocompoundmotor en een I-Save-oplossing

Volvo Trucks blijft maar nieuwe motors voor zijn langeafstandsgamma voorstellen. Na de D11 en de D13, die aan de nieuwe Euro 6d-norm voldoen, komt het nu met een nieuwe motor van 13 liter met een turbocompound. Die motor is, in combinatie met andere innovatieve technologieën, het belangrijkste onderdeel van de nieuwe I-Save-oplossing. Die belooft een daling van het brandstofverbruik van 7% bij langeafstandsvervoer.

De lancering van de Euro 6d-motors vorige december ging gepaard met een forse evolutie van de voorspellende cruisecontrol I-See. Die werkt nu, net zoals bij de andere constructeurs, op basis van zijn eigen cartografie. Dit keer is de motor zelf de belangrijkste bron van de brandstofbesparing. Volvo Trucks past het principe van de turbocompound al twee jaar op zijn Amerikaanse gamma’s toe: de resterende energie in de uitlaatgassen wordt hergebruikt om via een extra turbine in de uitlaatstroom de motor te voeden. Tegelijk heeft de D13TC-motor nieuwe pistons meegekregen met een binnenzijde in golfvorm. Die verbetert de verbranding en leidt de warmte beter naar het centrum van de cilinders. De motor is ook goed voor 300 Nm extra koppel: 2 600 Nm voor de 460 pk-versie en 2 800 Nm voor de 500 pk. Hij weegt wel 100 kg zwaarder.

Tegelijk laat Volvo Trucks weten dat er nieuwe achterassen en een nieuwe programmering van de I-Shift-doos komen. Ook herinnert het aan de brandstofwinst die met het I-See-systeem moet worden behaald en die zou oplopen tot 7% ten opzichte van een D13 Euro 6 Step D-motor, en dit voor een voertuig dat jaarlijks gemiddeld 120.000 km aflegt.

Lees alles over Volvo Trucks in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!