Volvo Trucks lanceert een nieuwe FM

Met de onthulling van de nieuwe FM-cabine en tal van andere ingrijpende evoluties in het gamma zware voertuigen (FH, FH16 en FMX) nam Volvo Trucks iedereen in snelheid (de officiële lancering was pas voorzien voor volgende week dinsdag). Met enkele subtiele wijzigingen onderscheidt de FM/FH anno 2020 zich van de in 2013 gelanceerde uitvoeringen (V-vormige koplampen nog prominenter aanwezig en een nieuw design van de grille), maar de echte innovaties spelen zich op een ander niveau af. Beginnen doen we met de FM want hier gaat het wel degelijk over een nieuwe cabine, ook al kan je dat niet zien aan de buitenkant. De nieuwe cabine van de Volvo FM is één kubieke meter groter en de ingenieurs hebben uitgebreid werk gemaakt van een betere zichtbaarheid voor de bestuurder. Dit manifesteert zich in lagere zijruiten, afgeslankte buitenspiegels en een dodehoekcamera aan passagierszijde. Binnenin zien we een hertekend dashboard dat het echter niet deelt met de FH. In beide modellen heeft Volvo Trucks een 12” scherm in hoge resolutie voorzien waarop de chauffeur belangrijke informatie kan aflezen. Het instrumentenpaneel van de FM kreeg opnieuw een plaats aan de rechterkant waardoor de vernieuwing van de FM-cabine toch net iets ingrijpender is dan bij de FH. De nieuwe Volvo FM heeft een optioneel 9-inch secundair dashboardscherm voor infotainment, navigatiehulp, transportinformatie en camerabewaking. Het valt ook op dat de bedieningsknop van de I-Shift kleiner is geworden wat een positieve impact zal hebben op de bewegingsvrijheid van de bestuurder. Ook de FH zit in het nieuw Volvo Trucks maakt van het lanceringsmoment gebruik om de FH een verjongingskuur te geven. Dit zagen we onlangs ook bij de nieuwe TGX van MAN. De FH is nu ook uitgerust met het nieuwe 12” scherm in combinatie met het secundair 9” dashboardscherm en de vernieuwde bediening van de I-Shift. Met een adaptief grootlicht voegt de FH hier bovendien een primeur aan toe. De grootlichten worden automatisch uitgeschakeld wanneer het voertuig tegenliggers of een ander voertuig van achteren nadert.
FMX: meer krachtpatser dan ooit De FMX kon uiteraard niet achterblijven. Het tandemstel van 38 ton maakt een treingewicht tot 150 ton mogelijk. Bovendien is de voorste luchtvering vernieuwd, waardoor een voorasbelasting tot 10 ton, of 20 ton voor dubbele voorassen, mogelijk is.

Lees alles over

video

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo