Volvo Trucks Belgium begint met de overschakeling naar nieuwe businessmodellen

 15/01/2019  Claude Yvens  Trucks
Volvo Trucks Belgium begint met de overschakeling naar nieuwe businessmodellen

Volvo Trucks mag 2018 in België dan wel hebben afgesloten met een lichte daling van zijn marktaandelen, zijn orderboekje zat beslist voller dan een jaar voordien. Het Zweedse merk wil niettemin tonen dat het niet (langer) uitsluitend op de verkoop van trucks rekent om zijn succes in de toekomst te verzekeren.

Volvo Trucks Belgium zag zijn marktaandeel bij de plus 16-tonners lichtjes zakken tot 21,6%. Toch mag commercieel directeur Siegfried Van Brabandt tevreden zijn, want bij de rechtstreekse verkoop aan kleine en grote wagenparken blijft Volvo Trucks zijn leiderspositie met gemak behouden. Alleen in het segment van de vloten waarvoor meer dan 50 voertuigen per jaar worden besteld (een segment waarin we vooral enkele grote verhuurbedrijven terugvinden, nvdr) moet Volvo plaats maken voor DAF (en, in mindere mate, voor MAN). Van Brabandt is ook blij met het commerciële succes van de FH LNG, waarvan in 2018 maar liefst 50 exemplaren zijn verkocht (28 geleverd) en die in 2019 tot 10% van de verkoop van FH zou moeten gaan uitmaken. Het jaar 2019 zal dan ook in het teken staan van de commerciële lancering van de Volvo Connect, het nieuwe telematicaplatform waar Dynafleet inmiddels nog slechts een deel van is.

Maar Volvo Trucks kijkt nòg verder vooruit. Op erg lange termijn zou het merk wel eens belangrijker kunnen worden als mobiliteitsleverancier dan als truckverkoper. Om die evolutie toe te lichten, haalt Peter Himpe, Managing Director van Volvo Trucks Belgium, als voorbeeld het contract aan dat Volvo Trucks heeft afgesloten met de uitbater van een steengroeve: “Daar leveren we een transportoplossing met zelfrijdende vrachtwagens, maar we worden betaald per vervoerde ton. We verkopen dus niet langer een ‘asset’, maar een service die rond die asset is ontwikkeld. Er zijn trouwens ook Belgische klanten die interesse hebben voor het concept, maar op dit ogenblik beperken we ons nog tot een afgesloten locatie. Bij het wegtransport zal het waarschijnlijk nog een vijftiental jaar duren vooraleer de waardeketen verandert.”

Dat weerhoudt VTB er niet van al stappen in de richting van die nieuwe businessmodellen te ondernemen. Dat bewijst het pilootproject dat in België loopt, in samenwerking met Volvo Monitoring (en net na Duitsland). Hierbij worden de voertuigen van een wagenpark (300 voertuigen bij het pilootproject dat vorige herfst ten einde liep) vanop afstand gecontroleerd zodat het mogelijk wordt om via algoritmes en Big Data pannes en pech te voorzien. Niet alleen fleetmanagers hebben baat bij Volvo Monitoring (er zou zo’n 50% minder onverwachte stilstand zijn), maar ook de concessiehouders, die de geprivilegieerde interface van de klanten blijven, kunnen er zo voor zorgen dat een bezoek aan de werkplaats niet langer onverwacht komt, maar kan worden ingepland.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!