Volvo FL 250: groot genoeg voor Facq

 30/07/2019  Erik Roosens  Expertise Center, Trucks & Trailers
Volvo FL 250: groot genoeg voor Facq

Voor de Check-Up Test pikten we er dit keer een Volvo FL 250 met waarmee Facq de producten naar de klanten brengt. We reden mee met Geert Hendrickx (38) die vanuit het depot in Zaventem de klanten belevert in de regio Leuven, en 18 jaar chauffeurservaring heeft in het distributiewerk bij de sanitaire groothandel.

Bestelling. De 1-CYU-036 is een van de 34 Volvo FL 250’s die Facq gebruikt om de producten tot bij de klant te brengen. De FL 250 heeft een laadvermogen van 4 ton – een totaalgewicht van 12 ton – en dat volstaat. “Wij vervoeren eerder volume dan gewicht”, zegt expeditie verantwoordelijke Jozef Segers. “De meeste hebben een opbouw van 7,20 meter, enkele een kortere laadbak van 6 meter. Die gebruiken we in het Brusselse. We kozen voor een hoogte van 2,44 meter omdat onze douchedeuren er dan net in kunnen. Om op plaatsen te leveren waar we met de Volvo FL niet geraken hebben we ook nog enkele Iveco Dailys.”

Geert doet zo’n 20 tot 25 klanten per dag. Hij rijdt 1.000 tot 1200 km per week.

De Volvo FL 1-CYU-036 van de test werd in gebruik genomen in november 2016. Met 2,5 jaar en 107.189 km op de teller is hij halverwege het leasingcontract dat Facq afsluit met Volvo Trucks. Alle voertuigen blijven 5 jaar in dienst en rijden maximaal 200.000 km. “Dan gaan ze weer naar Volvo Trucks”, zegt Segers. “Ze worden vervangen door compleet nieuwe voertuigen, want die vrachtwagens zijn ons uithangbord. Om binnen het contract te blijven wisselen we halfweg een wagen die meer rijdt met een die minder kilometers doet.”

Bij de vervanging van een voertuig dat einde contract is, komt er opnieuw een Volvo FL 250. “In de toekomst willen we ook kijken of we elektrische voertuigen kunnen inzetten”, zegt Segers. “Want met veel stop-and-go leent het werk zich daartoe. Een actieradius van 300 km volstaat en opladen kan van 18 uur ’s avonds tot 6 uur ‘s ochtends. Maar het zou wel een twaalftonner moeten zijn. We kijken dan ook uit naar een elektrische FL van 12 ton.”

Rijindruk. De test start in Heverlee met Geert Hendrickx die 20 jaar geleden begon op kantoor bij Facq maar al gauw vond dat hij toch liever de weg op ging. Het bedrijf gaf hem de kans om zijn rijbewijs C en CE te halen en sindsdien rijdt hij graag met de vrachtwagen rond. “Eerst in de provincie Luik en in de Ardennen”, zegt hij. “Nu al een tijdje in regio Leuven. Als chauffeur doen wij alles: de vrachtwagen laden, rijden en lossen bij de klanten, zo’n 20 tot 25 per dag.”

Geert rijdt die dinsdag eerst naar verscheidene klanten in Leuven waar het in de binnenstad al gauw duidelijk wordt dat een grotere vrachtwagen voor dit werk niet handig zou zijn. Leveren gebeurt op bouwwerven, bij handelaars en bij particulieren. Als ik het stuur overneem, rijden we naar de Platte Lostraat en de Verenigingsstraat in Kessel-Lo. In die woonwijken valt de goede zichtbaarheid vanuit de cabine en de wendbaarheid van de FL op. Dan naar Bierbeek waar we achteruit de smalle oprit van een privéwoning op moeten en de linkerspiegel moeten dichtklappen. Daarvoor heeft de vrachtwagen dan ook een achteruitrijcamera. “Chauffeurs die dit werk voor het eerst doen, zweten wat af die eerste weken”, lacht Geert. We rijden verder naar Opvelp, Boutersem, Tienen, Bekkevoort, Aarschot en Rotselaar om zo opnieuw in Heverlee te komen. Die dag hebben we 22 klanten beleverd.

Na drie uur achter het stuur zijn we overtuigd dat je voor dit distributiewerk de omvang van de vrachtwagen best beperkt houdt en dat doet deze Volvo FL 250. Je parkeert hem makkelijk en je kan er ook een smalle oprit van een klant mee oprijden. In- en uitstappen verloopt vlot. De automatische versnellingsbak is handig maar net als Geert vind ik dat de I-Sync te vlug terugschakelt naar de eerste versnelling. Hij gaat al naar die eerste versnelling als je afremt en je nog niet volledig stilstaat voor je opnieuw optrekt, bijvoorbeeld om een tegenligger door te laten. “Ik zet hem dan daarom in de manuele modus”, zegt Geert. Dat helpt inderdaad. Geert doet dat ook om op een zachte manier een verkeersdrempel te nemen. Bij het opschakelen schakelt hij dan weer over naar de automatische modus. In de hogere versnellingen gaat het schakelen met de I-Sync vlotter en zachter. Je kan dan met het gaspedaal zelf het schakelmoment kiezen door het pedaal een beetje te lossen zodat hij naar een hogere versnelling gaat.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!