Volgens nieuwe barometer neigen de transportprijzen naar stabilisatie

 13/12/2019  Claude Yvens  Economie
Volgens nieuwe barometer neigen de transportprijzen naar stabilisatie

Naast de Transport Market Monitor doet een nieuwe index van de transportprijzen zijn intrede: die toont dat de tarieven tijdens het derde kwartaal zijn gestabiliseerd.

De ‘European Road Freight Development Benchmark’ wordt berekend op basis van de transacties die via het benchmarkingplatform Upply verlopen. Ze gelden alleen voor vervoer per volle vracht (22 tonnes). De brutocijfers worden door de experts van Transport Intelligence geanalyseerd. De eerste editie levert de volgende resultaten op:

  • over het algemeen behaalden de transportprijzen tijdens het derde kwartaal van 2018 hun maximumniveau (gemiddeld 1193 euro per transportoperatie). Sindsdien is dat cijfer licht gedaald tot 1180 euro, maar tijdens het derde kwartaal is het stabiel gebleven.
  • de tarieven evolueren in functie van de verbinding: in het derde kwartaal noteren we een daling van 10,1% voor Madrid-Parijs, een stijging tussen Warschau en Duisburg maar een daling van Duisburg naar Warschau.
  • Twee van de twintig geanalyseerde lijnen vertrekken vanuit Antwerpen: zowel naar Parijs als naar Duisburg vertoont de trend een (lichte) stijging. Die tendens is ook in omgekeerde richting geldig.
  • Daarnaast leggen de cijfers het gebrek aan evenwicht bloot tussen de inkomende en de uitgaande goederenstromen. Zo liggen de prijzen van Antwerpen naar Duisburg algemeen gesproken 14% hoger dan omgekeerd, behalve tijdens het derde kwartaal van 2018, toen de lage waterstand het verkeer in het Rijnbekken bemoeilijkte.

Als we de vermelde transportprijzen tot de kilometerstand verhouden, zien we opmerkelijke verschillen opduiken:

  • Warschau-Duisburg: 0,86 €/km
  • Parijs-Madrid: 0,93 €/km
  • Duisburg-Warschau: 1,06 €/km
  • Madrid-Parijs: 1,14 €/km
  • Parijs-Antwerpen: 1,68 €/km
  • Duisburg-Antwerpen: 2,28 €/km
  • Antwerpen-Parijs: 2,38 €/km
  • Antwerpen-Duisburg: 2,62 €/km

Uiteraard moeten die cijfers worden aangepast in functie van de representativiteit van het Upply-platform op de betrokken lijnen.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!