Voertuigen worden online opgevolgd: beter voorkomen dan genezen

 13/08/2019  Erik Roosens  Expertise Center, Trucks & Trailers
Voertuigen worden online opgevolgd: beter voorkomen dan genezen

Connectiviteit loopt nu als een rode draad door de onderhoudscontracten van de truckmerken. De voertuigen worden online gevolgd waardoor er preventief kan worden ingegrepen als er een probleem dreigt of een onderdeel vervangen moet worden. Zelfs defecten oplossen kan van op afstand.

“We evolueren van een reactieve naar een proactieve service”, zegt Kristof Deleener, TCO Services Manager Benelux bij Iveco. “De geconnecteerde voertuigen worden continu live gevolgd. Via geprogrammeerde ‘triggers’ kan de Control Room van het Customer Center een probleem detecteren dat op korte of langere termijn een stilstand zou kunnen veroorzaken. Als dat gebeurt, wordt de klant op de hoogte gebracht en wordt een bezoek aan de werkplaats vastgelegd. Daarbij wordt rekening gehouden met de urgentie van het probleem en met de planning van de klant. Het Customer Center informeert dan de werkplaats, zodat die zich kan voorbereiden om de duur van het bezoek zo kort mogelijk te houden. De werkplaats kan ook van op afstand een diagnose en eventueel een programmatie uitvoeren op het voertuig.”

Een gelijkaardig verhaal horen we ook bij de andere constructeurs. Bij Mercedes-Benz heet het connectiviteitsprogramma MB Uptime. Door preventief op te treden kan stilstand worden vermeden en wordt de uptime – de beschikbaarheid – van het voertuig verhoogd. MB Uptime controleert automatisch de voertuigsystemen en connecteert de truck met de klant en met de Mercedes-Benz Service. Bij een foutcode wordt de klant na enkele minuten geïnformeerd en krijgt hij aanbevelingen. MB Uptime zorgt er ook voor dat het onderhoud wordt geoptimaliseerd. Zo weet de dealer nog voor de wagen de garage binnenkomt dat er tijdens de volgende onderhoudsbeurt bijvoorbeeld een versleten remschijf moet worden vervangen. Bij een dringende interventie neemt Mercedes-Benz rechtstreeks contact op met de klant om hem binnen te roepen voor een herstelling.

DAF heeft connected services en verschillende types onderhoudscontracten aangepast aan het voertuig en het gebruik ervan. Servicecontracten zijn ook hier op maat van de klant.

De werkplaats weet nog voor de wagen binnenkomt wat er moet gebeuren.

Remblokken

Volvo Trucks biedt het uitgebreide onderhoudscontract Gold aan – waarin preventief onderhoud en reparaties zijn vervat – naast het eenvoudigere Volvo Blue contract. Via de Telematics Gateway (TGW) – standaard in de FH, een optie in de FM – kunnen de motor en bepaalde componenten van op afstand worden gevolgd. De informatie wordt doorgestuurd naar het Truck Monitoring Center in Gent zodra het voertuig iets detecteert buiten het normale patroon. Er wordt voorspeld of deze componenten nog kunnen functioneren of voor een probleem zullen zorgen. In dat laatste geval, wordt in overleg met de dealer de truckeigenaar gecontacteerd en uitgenodigd voor een bezoek aan de werkplaats.

Ook bij Scania en MAN worden voertuigen van op afstand gevolgd en gebeurt het onderhoud op een flexibele manier volgens het gebruik van het voertuig. Zo komt er een melding als de remblokken bijna versleten zijn. Tijdig zodat het voertuig nog kan rijden voor het moet worden binnengeroepen. De Scania Flex onderhoudscontracten worden niet alleen aangestuurd door het voertuig maar ook door de operationele wensen van de klant.

Banden

Banden zijn niet inbegrepen in een onderhoudscontract maar alle merken bieden de mogelijkheid om een bandencontract mee op te nemen zodat de klant iedere maand slechts één factuur ontvangt. Bij Renault Trucks gebeurt dat met Michelin. Die bandenservice voorziet in vervanging van de banden, wisselingen van wielposities, herstellingen, vulkanisatie, vervanging van de ventielen en ventielverlengstukken en pechservice in binnen- en buitenland.

Een onderhoudscontract geeft de klant uiteraard een beter zicht op zijn Total Cost of Ownership (TCO) maar het levert ook een hogere restwaarde op voor het voertuig. Een onderhoudscontract kan ook voor tweedehandsvoertuigen. Iveco doet dat voor de OK Trucks met een Premium en Comfort kwaliteitslabel, Mercedes-Benz voor jonge tweedehandsvoertuigen met weinig kilometers, MAN voor TopUsed voertuigen, Scania heeft Full Service-formules en servicecontracten met een aandrijflijnafdekking op de occasies, Renault Trucks heeft het aanbod Endurance voor de vrachtwagens van meer dan 5 jaar en ook bij DAF is een servicecontract voor een occasie mogelijk.

Onderhoudscontracten zijn vooral populair bij de trekkers en het langeafstandsvervoer. Klanten die weinig kilometers afleggen zien niet altijd de voordelen. Toch verwachten de merken dat de technische complexiteit en de connectiviteit van de voertuigen het aantal onderhoudscontracten zal doen toenemen, toegesneden op maat van de klant zoals bijvoorbeeld voor transporteurs met een eigen werkplaats.V

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!