Vlaanderen bereikt ‘historisch akkoord’ over Oosterweelverbinding

 15/03/2017  Claude Yvens  Economie, Nieuwsbrief
Vlaanderen bereikt ‘historisch akkoord’ over Oosterweelverbinding

De Vlaamse Regering heeft een breed Toekomstverbond met de burgerbewegingen en de Stad Antwerpen gesloten. De procedures bij de Raad van State worden ingetrokken. Het Oosterweeldossier wordt dus gedeblokkeerd.

Terwijl de filezwaarte rond Antwerpen vorig jaar met wel 22% steeg wordt er al 20 jaar gepraat over een derde Scheldekruising. Nu is Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts bijzonder tevreden : “Ik heb Oosterweel geërfd in 2014, op een moment dat niemand nog 1 cent gaf om het hele project. Stap voor stap hebben we het dossier verlost van de verschillende molenstenen om de nek. Vandaag kunnen we een Toekomstverbond voorstellen dat resoluut wil investeren in bereikbaarheid en leefbaarheid.

Radicaal haventracé

Naar verluidt zou een Noordelijk tracé het rond punt van Wommelgem via een nieuwe ondergrondse bypass (A102)  via Ekeren en de Liefkenshoek verbinden met het Waasland, een tweede Tijsmanstunnel, een afgeslankte  Oosterweelverbinding op de Ring zelf én een overkapping.

Volgens Weyts is het conflictmodel met de burgerbewegingen ingeruild voor een samenwerkingsmodel. “We hebben de hand gereikt aan de burgerbewegingen”, zegt Weyts. “Nu kunnen we samen naar de werkbank trekken… en  we gaan investeren! Nog dit najaar gaat de eerste schup in de grond”.

Febetra hoopt dat de kogel nu definitief door de kerk is

Febetra is verheugd dat de Vlaamse regering eindelijk de knoop doorgehakt heeft. “We hopen dat de geplande werken zo snel mogelijk uitgevoerd worden. We roepen alle betrokken partijen op om de strijdbijl te begraven en om zich neer te leggen bij de beslissing van de Vlaamse regering. Alleen met een dergelijke ingesteldheid kan er vooruitgang geboekt worden. Vertragingsmanoeuvres uit welke hoek ook, kunnen we missen als kiespijn. Er werd al veel te veel kostbare tijd verloren. Belangrijk is ook dat de nieuwe infrastructuur niet alleen aan de huidige capaciteitseisen voldoet, maar ook meteen aan die van 2030.”

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!