Vlaamse binnenwateren rekenen op de kilometerheffing voor trucks

 31/03/2014  Claude Yvens  Economie

NV De Scheepvaart en Waterwegen en Zeekanaal NV, de twee beheerders van de binnenwateren in Vlaanderen hebben vandaag hun Masterplan voorgesteld, dat een ambitieus investeringsplan voorlegt aan de toekomstige Vlaamse regering. Een Masterplan dat erg veel lijkt op het exemplaar dat in 2009 al werd gepubliceerd. Al gaat men nu nog verder, want naast de noodzakelijke investeringen om het Vlaamse waterwegennet in te schakelen in het verplaatsen van de goederenstromen van morgen, maakt men nu ook een prioriteit van de modal shift van de weg naar de binnenvaart.
Het investeringsplan in het document mag zich dan al richten op de periode tot 2020, de strategische visie van het document gaat tot 2030. De twee beheerders schatten de investeringsnoden op 450 miljoen euro per jaar, terwijl het huidige budget beperkt is tot 190 miljoen euro per jaar. En ook al hopen De Scheepvaart en Waterwegen & Zeekanaal meer te krijgen van de Vlaamse regering, toch lanceren ze nu al andere financieringspistes. Zo wil men de jacht openen op Europese subsidies, inzetten op publiek-private financieringsconstructies… en (tot een niet gepreciseerde hoogte) mee profiteren van de opbrengsten uit de toekomstige Viapass kilometerheffing. Die zou vanaf begin 2016 van kracht zijn voor Belgische en buitenlandse trucks.

Tagged With: NV De ScheepvaartWaterwegen Viapass