VIL onderzoekt potentieel van het delen van vrachtwagens

 21/08/2018  Claude Yvens  Economie
VIL onderzoekt potentieel van het delen van vrachtwagens

In het nieuwe project ‘Cambion’ onderzoekt  VIL in samenwerking met acht transportbedrijven of het principe van de deeleconomie ook potentieel biedt in de transportbranche.

“De stilstand van transportmiddelen is een probleem waar veel bedrijven mee kampen. Uit een bevraging die VIL deed bij transporteurs en logistieke dienstverleners bleek dat bij 50 % van de respondenten transportmiddelen soms stilstaan buiten de piekperiodes, bij een kleine 20 % gebeurt dit zelfs vaak. Bedrijven stemmen hun transportcapaciteit af op piekperiodes, maar deze piek- en dalmomenten kunnen sterk verschillen per bedrijf. Daarom zou fleet sharing een oplossing kunnen zijn. Met dit project willen we nagaan of het mogelijk is om bedrijfsvoertuigen te delen en daardoor kosten te reduceren, extra omzet te genereren door het verhuren van vrije capaciteit of extra opdrachten te kunnen uitvoeren als gevolg van de toegenomen flexibiliteit. VIL zal de huidige situatie en de belemmerende factoren, zoals o.a. de vergunningsplicht en de aansprakelijkheid, in kaart brengen en er oplossingen voor zoeken. Er zal een ideaal samenwerkingsmodel opgesteld worden, met de bijhorende juridische vereisten. Dit model zal getest worden bij de projectdeelnemers. VIL zal bovendien een simulatiemodel opstellen om matches tussen bedrijven bloot te leggen. Bijvoorbeeld grote winkels en depots die ’s nachts worden beleverd en distributiecentra waar overdag goederen worden opgehaald vormen een mogelijke match om voertuigen te delen”, aldus VIL projectleider, Eva Gezels.

Acht bedrijven zetten mee hun schouders onder dit project : Deny Logistics, Eutraco, Exsan (Sany Group), Gilbert De Clercq, Remitrans, Transport Lux, Transport Vanschoonbeek – Matterne en Vincent Logistics.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!