Vervoerders willen automatische remsystemen nu al veralgemeend zien

 20/01/2015  Claude Yvens  Economie, Economie
Vervoerders willen automatische remsystemen nu al veralgemeend zien

Enkele recente ongevallen met trucks hebben de wereld nog maar eens met de neus op de feiten gedrukt dat het risico op kettingbotsingen altijd aanwezig is. Meerdere Belgische vervoerders roepen hun collega’s dan ook op om automatische remsystemen op hun voertuigen te installeren.

Bij de vervoerders die deze oproep lanceren zien we namen als Remitrans, Van Dievel, Macharis, Tanktransport Thys, Joosen, Snel Logistic Solutions en Ninatrans. Zij menen dat het dramatische ongeval dat begin deze maand plaatsvond in Denderleeuw vermeden had kunnen worden, indien dit voertuig uitgerust had geweest met een automatisch noodremsysteem. Een systeem dat zij zelf intussen beginnen te installeren op de voertuigen in hun vloten.
Volgens Bert Verbessem, afgevaardigd bestuurder van het gelijknamig bedrijf uit Waarloos: “De investering in een noodremsysteem is aanzienlijk, maar ze weegt niet op tegen de fysieke en materiële schade die voortvloeien uit vermijdbare ongevallen. Daarom dat wij de volledige sector oproepen om niet langer te wachten met dit soort investeringen. Dit spaart levens en verkeersellende.”
Hoe werkt het systeem?
Een noodremsysteem (ontdek het bij Mercedes-Benz of Volvo) combineert de informatie van verschillende sensoren, die de weg over een afstand van 200 meter voor de bewegende truck ‘lezen’. Zij kunnen het voertuig automatisch afremmen indien een obstakel wordt gedetecteerd en de chauffeur niet snel genoeg reageert. Deze systemen worden verplicht op alle trucks die ingeschreven worden na 1 november 2015. De meest performante systemen kunnen een 40 ton zware combinatie zelfs volledig tot stilstand laten komen, maar zij zullen in november nog niet verplicht worden.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!