Véronique Fraipont (winnaar Fleet Owner Van 2017) : “Iets meer bewegingsruimte graag”

 19/11/2017  Claude Yvens  Vans
Véronique Fraipont (winnaar Fleet Owner Van 2017) : “Iets meer bewegingsruimte graag”

Ze kon het amper zelf geloven… Véronique Fraipont (Vaillant Group) mocht als allereerste winnaar van de Fleet Owner Van het podium van de Best of Van 2017 betreden. De manier waarop ze haar wagenpark beheert kan nog het best omschreven worden als ‘streng, maar rechtvaardig’.

Niet kiezen voor de gemakkelijkste weg: dat is zowat de rode draad in de manier waarop Véronique Fraipont de vloot beheert van de Belgische afdeling van het Duitse familiebedrijf, dat gespecialiseerd is in verwarming en airconditioning. 11 jaar geleden maakte het vlootbeheer deel uit van de activiteiten van de HR-afdeling. Het was ook de periode dat Fraipont aan de slag ging bij Vaillant. Het beheer van het wagenpark kwam snel onder haar hoede. Dit aspect is ondertussen een fulltime bezigheid geworden, die samenvalt met de uitbreiding van de vloot. Die is ondertussen gestegen van 150 naar meer dan 300 voertuigen, waarvan 240 lichte bedrijfsvoertuigen die voor de interventieteams zijn voorbehouden.

Operationele leasing te duur

“Aanvankelijk werd alles gefinancierd via operationele leasing”, aldus Véronique Fraipont. “Een dergelijke formule kost ons te veel geld. Sommige aspecten, zoals de verzekeringen, zijn we geleidelijk aan in eigen beheer aan het overnemen. Dit laat ons toe om 40.000 euro per jaar te besparen.”

Het in eigen handen nemen van het wagenparkbeheer gaat gepaard met een zeer strikte opvolging in het kader van een Car Policy, die permanent wordt bijgestuurd. Deze opvolging wordt geformaliseerd aan de hand van een softwaretool, die door de Vaillaint Group zelf werd ontwikkeld. Deze tool bevat alle gegevens eigen aan de historiek van het voertuig (fiscaliteit, techniek, onderhoudskosten, eventuele schadegevallen), eigen aan de chauffeur (toekenning van een voertuig, parkeerkosten, eventuele boetes, ongevallenstatistieken) en eigen aan het verbruik (via de Total-tankkaart).

Deze eerder ‘technische’ benadering van de job, en de ermee gepaard gaande controles (elk voertuig wordt driemaal per jaar nagezien), worden gecombineerd met een menselijke aanpak, eigen aan Véronique Fraipont. Tijdens de voorbije jaren heeft ze met de technici-bestuurders een relatie opgebouwd die gekenmerkt wordt door vertrouwen en trots om permanent over een voertuig te beschikken dat perfect in orde is. “Zo hebben we het wagenparkbeheer gekoppeld aan onze dienst na verkoop. Het voertuig waarmee de chauffeur zich aandient bij de klant, draagt bij aan een grotere klantentevredenheid. De onderhoudstechnici ontvangen een bonus als hun voertuig tiptop in orde is. Er wordt eveneens een premie voorzien voor de chauffeurs die een jaar lang ongevallenvrij rijden.”

Ook bij de parkeerboetes stelt Véronique Fraipont zich zeer flexibel op: “In sommige steden wordt het moeilijker en moeilijker om dicht bij de klant te parkeren. Dit heeft onder meer te maken met het almaar toenemend aantal voetgangerszones. Toch wil ik benadrukken dat deze flexibiliteit niet opgaat bij de ca. 60 personenwagens in onze vloot, die niet als dienstwagen worden beschouwd. Hier pas ik een nultolerantie toe.”

Deze strikte opvolging, in combinatie met een preventiebeleid, heeft ervoor gezorgd dat de premies voor de schadegevallen in fout, en dus met tussenkomst van de BA- autoverzekering, gedaald zijn van 15 naar 4%. Op twee jaar tijd is het aantal schadegevallen gedaald van 146 naar 33. Dit is zonder meer een indrukwekkend cijfer, zeker als je er dan nog eens rekening mee houdt dat de vloot in dezelfde periode met 38 voertuigen is toegenomen (van 212 naar 250 voertuigen) …

Iets meer autonomie graag

De bewegingsruimte van Véronique Fraipont wordt momenteel beknot door de aankooppolitiek van de Vaillant Group, die een exclusiviteitscontract onderhandelde met Ford. “Ik prijs me wel gelukkig dat Ford momenteel over een zeer performant gamma beschikt. Toch vind ik het jammer dat de overeenkomst met Ford te weinig is aangepast aan de behoeften op het terrein in elk land. Op financieel vlak heb ik zelf kunnen aantonen dat ik hogere kortingen heb kunnen verkrijgen van mijn plaatselijke leveranciers in vergelijking met de kortingen die voorzien worden in de eerste versie van het contract.” Geleidelijk aan is Fraipont erin geslaagd om een aantal bijkomende opties zoals een airco of een radio door te drukken, maar ze blijft ervan overtuigd dat ze nog meer zou kunnen besparen mocht ze iets meer autonomie krijgen. De prijs van Fleet-Owner kan haar misschien een extra duwtje in de rug geven…

In afwachting hiervan staat haar reeds een volgende uitdaging te wachten, meer bepaald de harmonisatie van de werkmethodes tussen de voormalige structuren van Vaillant en Bulex, die respectievelijk één en twee derden van de vloot vertegenwoordigen die ze onder haar hoede heeft. Ondertussen houdt ze het aanbod van de constructeurs rond alternatieve aandrijvingen nauwlettend in het oog. Persoonlijk heeft ze een uitgesproken voorkeur voor CNG. “Op dat vlak worden we niet bepaald aangemoedigd door de leasingmaatschappijen”, zegt ze met enige ontgoocheling in haar stem.

“Ik zou nog meer kunnen besparen mocht ik meer onderdelen in eigen beheer kunnen doen, in plaats van via leasing.”

 

Het wagenpark van Vaillant-Bulex in het kort

  • 310 voertuigen, waarvan 240 lichte bedrijfsvoertuigen
  • Kaderovereenkomst met Ford op groepsniveau
  • Modellen: Transit Connect en Transit 2T in functie van het type werk en de regio + enkele oudere Opel- en Citroën-voertuigen
  • Hoofdconcessiehouder: Anderlecht Motors
  • Voertuiginrichting van Sortimo
  • Verzekeringen: AXA via AON
  • Tracking via RAM Mobile

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!