Veiligheid: het kan nooit genoeg zijn

 26/06/2019  Hendrik De Spiegelaere  Expertise Center, Trucks & Trailers
Veiligheid: het kan nooit genoeg zijn

De Europese Unie streeft naar een gevoelige daling van het aantal ongevallen op de weg. Uiteraard zijn daar ook de bedrijfsvoertuigen bij betrokken, hoewel die het volgens de statistieken helemaal niet zo slecht doen. Veiligheid is een onderwerp met tal van segmenten van actieve tot passieve veiligheid. Bovendien wordt de chauffeur vandaag op alle manieren bijgestaan om zijn taak op een zo veilig mogelijke manier uit te voeren.

Het ontwikkelen van nieuwigheden op het gebied van veiligheid staat niet stil. Daar zorgen zowel de voertuigconstructeurs zelf als leveranciers van onafhankelijke veiligheidssystemen voor. De overheid steunt overigens investeringen in veiligheid. Zo werden in 2018 alle in Vlaanderen aangevraagde subsidies toegekend. Tot de gesubsidieerde ingrepen behoren onder meer dodehoekcamera’s, roetfilters en geluidsarme banden.

Chauffeursassistentie

Omdat een chauffeur uiteindelijk maar een mens blijft, bieden de voertuigconstructeurs een hele resem van assistentiesystemen aan die de chauffeur moeten helpen bij het veilig uitvoeren van zijn taken.
Rijhulpsystemen voor dwarse rijbewegingen gebaseerd op Niveau 2 (waarbij de chauffeur de handen nog op het stuur moet houden en continu in de gaten moet houden hoe het voertuig zich gedraagt) zijn al toegelaten. Systemen als de rijstrookassistent (Lane Departure Warning) maken al deel uit van de verplichte uitrusting van trucks. Visuele, akoestische en/of haptische signalen waarschuwen de chauffeur wanneer die van rijstrook dreigt te veranderen. Een automatische rijstrookassistent kan al goedgekeurd worden, net als een uitwijkassistent.

In deze categorie vinden we interessant productnieuws bij Orlaco. Bij donker neemt het directe zichtvermogen van een chauffeur verder af, waardoor voetgangers, fietsers en overige weggebruikers nog lastiger te detecteren zijn. De spiegelvervangende camerasystemen van Orlaco helpen bestuurders onder donkere omstandigheden de potentiële gevaren rond hun truck beter te zien. De camera’s met infraroodfunctie zorgen voor meer details en passen zich ook beter aan bij een overgang van licht naar donker, zoals bij het inrijden van een tunnel.

Vastzetsystemen

Een categorie apart zijn vastzetsystemen voor de lading, zodat de lading niet kan gaan schuiven in bochten of bij plots remmen. Het aantal elementen is hier bijna onbegrensd van extra sjorogen tot rongen, stangen en andere toebehoren om de lading op zijn plaats te houden. Een nieuwigheid hierbij is de antislip vloer van Vlamygrip. Een schuifvrij laadoppervlak is een belangrijk element bij veilig transport. Antislipmatten kunnen hierbij helpen, echter ze raken zoek, verslijten snel en vooral: het blijft een heel gedoe waarvan de efficiëntie afhankelijk blijft van de (ver)lader. Vlamygrip laadvloeren bieden een veilig en duurzaam alternatief. Door een permanente rubberen deklaag op het laadoppervlak aan te brengen, wordt een grotere wrijving gecreëerd. De laadvloer wordt zo één grote antislipmat. Door de volledige laadvloer te bekleden met een rubberen antisliplaag blijft de lading de hele rit op de juiste plaats. De permanente deklaag dempt tevens het geluid. In vier werkdagen kan er een Vlamygrip schuifvrije laadvloer geïnstalleerd worden. De antisliplaag is onderhoudsvriendelijk, slijtvast en hecht zich stevig aan de onderliggende vloer. Het schuifvrije oppervlakte heeft een minimum wrijvingscoëfficiënt van 0,6. Bovendien helpt het product ook bij geluidsdemping. Vlamygrip mag trouwens nu elke uitvoering voorzien van een PIEK-certificaat in Nederland.

Dan hebben we het nog niet gehad over aparte veiligheidssystemen voor bepaalde transportsegmenten en systemen tegen diefstal en kaping (cabinesloten, extra sloten op de deuren van de laadruimte, versterkte zeilen). Anderzijds bieden sommige constructeurs van kippers en kipopleggers al tal van veiligheidssystemen om bijvoorbeeld de stabiliteit bij het kippen, het overdekken van de lading, het openen van de achterklep of achterdeuren en nog veel meer van op afstand of zelfs via een app te regelen. Dat geldt ook in het tankvervoer, waar vooral voor ADR-goederen nog heel wat extra veiligheidsuitrusting beschikbaar is om te gebruiken bijvoorbeeld bij het laden en lossen. Tenslotte verwijzen we nog naar een apart artikel met allerlei systemen om de dode hoek uit te schakelen.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!