Van Hool : sterk in kwaliteit

 08/07/2018  Claude Yvens  Trucks & Trailers
Van Hool : sterk in kwaliteit

Het scheelde niets voor de eerste plaats in 2017. Van Hool pakt samen met Schmitz Cargobull de nummer 1 positie en voelt nu echt wel de hete adem van de Duitse trailerreuzen in de nek. Anderzijds is het opvallend dat Van Hool als onafhankelijke constructeur weet stand te houden tegen die giganten. Het recept is een persoonlijke aanpak, heel wat ervaring, vernieuwingsdrang en het blijven streven naar perfectie in kwaliteit en details.

Over het succes van de firma Van Hool hadden we een gesprek met Stefan Dhont, Vice-Director Commercial Vehicles.

TM: Een eerste plaats in eigen land, ondanks de toenemende concurrentie, moet toch wel voldoening schenken?

Van Hool: “Hoewel het absoluut geen doel voor Van Hool is, is het wel een leuke erkenning. Des te meer omdat Van Hool als Belgisch bedrijf de lokale tewerkstelling stevig ondersteunt. Dat dit nu alweer het vijfde jaar op rij is geeft de waardering voor het product op de markt meer dan duidelijk weer. We merken dat de trailerklanten na een eerste kennismaking steeds weer terug komen. In tijden waarin ieder kijkt naar de cijfers ver na de komma stellen we vast dat duurzaam materieel, dat aanzienlijk langer meegaat, een meerwaarde betekent en een betere return geeft. Bovendien krijgen we van vele klanten mee dat ze met ons materieel sterk kunnen besparen op onderhoudskosten. Het is evident dat dat een recurring cost is en investering in de oplegger maar een eenmalige kost.

TM: 2017 was goed, hoe ziet het er uit voor 2018?

Van Hool: 2017 is voor Van Hool een zeer goed jaar geweest en we hopen voor 2018 op zijn minst op eenzelfde resultaat of zelfs beter. De afgelopen vijf jaar groeiden we steeds weer. De thuismarkt blijft in positieve zin mee evolueren. Elk jaar zien we de statistieken groeien en merken we dat meer en meer kwaliteitsvolle transportfirma’s hun eerste stappen met ons zetten. Ook de exportmarkten groeien jaarlijks, waarbij we trachten onze producten elk jaar naar meer markten te voeren, naar klanten die onze filosofie verstaan en er ook de meerwaarde voor hun organisatie van inzien.

Bouwkwaliteit en tevreden chauffeurs

TM: Wat zijn dan de sterkste punten van de Van Hool voertuigen?

Van Hool: De belangrijkste wens van onze klanten is de bouwkwaliteit. Op dat gebied doen we absoluut geen toegevingen. De kwaliteit is te danken aan onze forse investeringen in automatisering en bijvoorbeeld ook onze schildersystemen, waarbij Van Hool al tien jaar als pionier met zinkverf schildert. Het is het allerbeste systeem dat jarenlang zorgeloze anticorrosiebescherming biedt. Die kwaliteit van een Van Hool product is ook goed te zien op de tweedehandsmarkt.

Een ander punt waar Van Hool erg op inzet is het welbehagen van de chauffeur. Voor Van Hool is het uiterst belangrijk om het de chauffeur, die dag in dag uit met de oplegger onderweg is, zo gemakkelijk en ergonomisch mogelijk te maken. Het is uiteindelijk de dagelijkse werkplek van de chauffeur en deze staat bij ons centraal. Zo heeft Van Hool een uitgebreid gamma chassis met open achterzijde voor eenvoudige toegang en chassis waar de chauffeur alles van op de begane grond kan aansluiten. Het valt ons op dat onze klanten inzetten op het comfort van de chauffeur om zo het chauffeurstekort te omzeilen.

Verder is gewicht nog altijd een belangrijk punt. Zo hebben we voor 2018 twee versies van een volledig op lichtgewicht ontwikkelde coiloplegger. Met behoud van wat men van een Van Hool coiloplegger mag verwachten op het gebied van kwaliteit, wegligging, gebruiksgemak en robuustheid ontwikkelden we een coiloplegger met een eigengewicht van circa 4.800 kg.

Sterk gamma

TM: In vergelijking met vele andere constructeurs heeft Van Hool een zeer breed gamma, dat bovendien aan persoonlijke behoeften kan aangepast worden.

Van Hool: Dat is precies onze sterkte. De chassismarkt is voor Van Hool nog elk jaar groeiend, zowel voor de gespecialiseerde chassis als voor tankcontainers en boxcontainers. Van Hool ontwikkelde een geoptimaliseerde versie van het universele chassis, dat elk containertype kan vervoeren, inclusief tankcontainers, en steeds met de best mogelijke gewichtsverdeling door het verrijdbare gedeelte. We hebben een perfect gamma van dedicated chassis met heel veel specialiteiten.

Een Van Hool oplegger is bovendien gebouwd voor de specifieke omstandigheden van de Benelux. In tegenstelling tot Duitsland of Frankrijk wordt hier meer om de kerktoren gereden wat tevens meer laden en lossen inhoudt. Onze voertuigen zijn daarop berekend en voorbereid, zoals onze nieuwste schuifzeiloplegger met een efficiënt eigengewicht en toch de robuustheid die hij nodig heeft.

Uitbreiding productie

TM: Kan de productie dan nog volgen?

Van Hool: Dat werd al een probleem, ook al omdat we geen toegevingen willen doen op gebied van kwaliteit. Voor sommige producten hebben we al een leveringstermijn van een jaar. Onder meer de productie van tankopleggers konden we niet meer bijhouden in de bestaande fabriek. We bouwden hiervoor een nieuwe afwerkingshal met 23 poorten, waar tevens de tankcontainers afgewerkt worden, nog een sterke niche voor Van Hool. Denken we maar aan het BASF project dat we na twee jaar intensieve ontwikkeling konden afsluiten met een bestelling voor zo’n vijfhonderd tankcontainers. Een uniek staaltje van Belgisch vakmanschap waar we bijzonder trots op zijn.

TM: Denken jullie naar het voorbeeld van de grote Duitse constructeurs aan het zelf produceren van onderdelen zoals assen, koelgroepen of zelfs de velgen en banden?

Van Hool: Voor zoiets zijn hoge productie-aantallen nodig. De Duitsers kunnen profiteren van hun gigantische thuismarkt, standaardisatie en hun kapitaalkracht. Wij laten de klant voor dergelijke componenten de keuze, een keuze die hij uitstekend kan laten aansluiten op zijn eigen ervaringen.

“Met behoud van wat men van een Van Hool oplegger mag verwachten ontwikkelden we een coiloplegger met een eigengewicht van circa 4.800 kg.” (Stefan Dhont)

Productie in 2017

Van Hool bouwde in 2017 ongeveer 3000 industriële voertuigen, waarvan er 2/3 bestemd waren voor export met als belangrijkste exportlanden Nederland, Duitsland, Polen, Groot-Brittannië, Italië, Spanje en Frankrijk. De markt voor de tankcontainers is wereldwijd. Van Hool bouwt tankcontainers voor voeding, chemie, gas en hydrogene toepassingen.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!