Urban Lab 2 komt de beloften van Renault Trucks na

Met zijn laboratoriumvoertuig Urban Lab 2 heeft Renault Trucks het brandstofverbruik en de CO2-emissies in en om de stad met 12,8 procent kunnen terugdringen. Het voertuig ontstond uit een Europees onderzoeksproject, en er werd initieel op -13% gemikt. Het laboratoriumvoertuig is gebaseerd op een Renault Trucks D Wide van 19 ton en 280 pk en werd uitgerust met een gestroomlijnde koelkoetswerk van Lamberet. Om de luchtstroom te verbeteren, werden er verdampers geïntegreerd in het dak van het koetswerk en werd de koelgroep in de wielbasis van het voertuig geplaatst. Er werden ook aerodynamische addenda toegevoegd, zoals achtervleugels en opklapbare stoffen panelen. Uitklapbare treden, luchtgeleiders aan de wielen en op het dak, een windgeleider op het dak, een spoiler en zijdelingse luchtgeleiders op de cabine behoren eveneens tot de specifieke uitrusting. Tot slot vervangt een camerasysteem de klassieke buitenspiegels. De resultaten van de tests hebben bevestigd dat de aerodynamische optimalisering een van de voornaamste hefbomen is om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een distributievoertuig te verlagen, met name wanneer het rond de stad wordt gebruikt. De Urban Lab 2 experimenteerde ook met een systeem dat microhybridetechnologie met een stop-startsysteem combineert en dat in samenwerking met Valeo werd ontwikkeld om de recuperatie van energie te maximaliseren, zowel tijdens het remmen als bij het uitbollen. De Urban Lab 2 beschikt over een navigatiesysteem ontwikkeld door BeNomad. Dat is voorzien van een systeem om met verkeerslichten te communiceren: door deze verbinding met de infrastructuur ontvangt de Urban Lab 2 informatie over de lichten en berekent het systeem of het zuiniger is om te versnellen, dan wel te vertragen. Volgens Renault Trucks biedt deze rijhulptechnologie aanzienlijke voordelen voor de reductie van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot, maar ook op vlak van rijcomfort. tenslotte is de Urban Lab 2 geschoeid met prototypebanden van Michelin, die speciaal werden ontwikkeld om hun rolweerstand te verminderen zonder daarbij te raken aan de andere prestaties (remmen, levensduur, rijgedrag, enz.). Zeven maanden van tests en 4.500 testkilometers op open wegen en testbanken bevestigden de hypotheses die in het begin van het project werden vooropgesteld. De Urban Lab 2 verbruikt 12,8 procent minder brandstof dan de Renault Trucks D Wide die als referentie werd genomen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo