UPTR argwanender dan ooit over het ‘Mobiliteitspakket’

 05/03/2019  Michel Buckinx  Wetgeving
UPTR argwanender dan ooit over het ‘Mobiliteitspakket’

In december 2018 gaf de UPTR al aan hoe slecht het ‘Mobiliteitspakket’, dat uit een Europese overeenkomst is voortgekomen, voor de Belgische transporteurs was. Vandaag betreurt de Unie dat verscheidene Europese afgevaardigden proberen “om met een zoveelste voorstel voor een compromis over de belangrijkste punten de Europese machine opnieuw op gang te brengen”. Een voorstel dat door de UPTR als volstrekt onaanvaardbaar wordt afgedaan.

Het zou verboden worden de ‘normale’ wekelijkse rust van 45 uur in de cabine door te brengen, “behalve wanneer de vrachtwagen in een uitgeruste beveiligde parking geparkeerd is”. Wat er volgens de UPTR op neerkomt dat de normale wekelijkse rust van 45 uur aan boord de facto opnieuw is toegestaan. Wat de detachering betreft, verduidelijkt de UPTR dat “de toegevingen die door de Europese afgevaardigden zijn voorgesteld in de praktijk zouden betekenen dat het loon van het land van de maatschappelijke zetel van een transportbedrijf systematisch in de rest van Europa zou worden toegepast. Een geschenk uit de hemel voor de internationale transporteurs uit de Oostbloklanden, maar een‘Waterloo’ voor de expediteurs uit het Westen!”

Verder betreurt de UPTR dat Frankrijk met een wachttijd van vijf dagen na elke cabotageopdracht zijn eigen nationale transporteurs tegen buitenlandse ‘caboteurs’ beschermt. Een protectionistisch schema dat volgens de UPTR op de eerste plaats de Belgische transporteurs viseert.

De UPTR heeft opnieuw contact opgenomen met minister Bellot om hem eraan te herinneren “hoe goed je op alle details moet letten en om hem te vragen zijn Franse bondgenoot te wantrouwen als de pest.”

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!