Uitstekend eerste halfjaar voor vrachtwagenconstructeurs

Hoewel het nog wachten is tot 1 augustus om de halfjaarcijfers van CNH Industrial (de moederholding boven Iveco) te ontdekken, mogen we nu al zeggen dat de vrachtwagenfabrikanten voortreffelijke winstcijfers kunnen voorleggen na de eerste zes maanden van dit jaar. We moeten ons echter de vraag stellen of deze euforie een verlengstuk zal krijgen in Europa.  

Beginnen doen we met de inschrijvingen: bij Scania (+10,1%), MAN (+9,9%), Volvo Group (+11,4%), Paccar (+13%) en Daimler Trucks (+1%) zitten die in stijgende lijn. Als we de geografische spreiding bekijken, valt het op dat de constructeurs min of meer profiteren van een voortreffelijk presterende Amerikaanse markt en een heroplevende markt in Brazilië. Deze positieve cijfers konden ze goed gebruiken want in Azië loopt het een stuk minder (dalende inschrijvingen in India en Japan, en een stabiele Chinese markt). In Turkije stuikte de verkoop in elkaar, wat eigenlijk ook het geval was in Rusland, maar dan in iets mindere mate.

In Europa werd er over het algemeen meer verkocht, maar dit was hoofdzakelijk het gevolg van de invoering van de nieuwe digitale tachograaf op 15 juni. De constructeurs stellen in groep vast dat de klanten ‘voorzichtig’ zijn en onzeker over de evolutie van hun transportvolumes. Deze onzekerheid vertaalt zich in een toch wel stevige daling van de bestellingen (-9% bij de Volvo Group bijvoorbeeld). Vreemd genoeg zorgt deze situatie voor uiteenlopende prognoses voor de komende maanden: Volvo Group heeft aangekondigd dat de productiecapaciteit zal worden aangepast, terwijl Daimler Trucks ervan uitgaat dat de Europese markt (30 landen) vrij stabiel en op een hoog niveau zal blijven. Bij Paccar zien ze zelfs een toename van de inschrijvingen (tussen 300.000 en 320.000 voertuigen van meer dan 16 ton in 2019).

En dan nog het financiële plaatje. Bij het gros van de constructeurs is de operationele winst erop vooruitgegaan en bij sommigen nog sneller dan de omzet. De stijging van de EBIT varieert van +8,5% (Paccar) en +25% (Volkswagen AG). Daimler is op dit vlak de vreemde eend in de bijt: zoals eerder al aangegeven is de verkoop bij Daimler Trucks minder toegenomen in vergelijking met de concurrentie, maar de omzet (+12%) en de EBIT +(10%) van deze afdeling is er wel stevig op vooruitgegaan. Als groep doet Daimler een slechte zaak. De EBIT wordt geschreven in rode cijfers en dat heeft vooral te maken met het slechte resultaat van de afdeling Mercedes-Benz Vans, waarvan de EBIT een duik heeft genomen. Dat is het gevolg van enkele juridische procedures, een herstructurering van het gamma en het verhoogde risico dat de voertuigen die met Takata-airbags zijn uitgerust, zullen worden teruggeroepen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo