Twintig klanten testen elektrische Actros

 22/02/2018  Erik Roosens  Trucks
Twintig klanten testen elektrische Actros

Mercedes stelde woensdag in zijn museum in Stuttgart de eActros voor. Tien van deze volledig elektrisch aangedreven distributietrucks zullen gedurende twee jaar door klanten worden getest. In 2021 start de serieproductie.

De eActros heeft niet de futuristische look van de conceptuele Urban eTruck die Mercedes toonde op de IAA in 2016. De zware distributietruck (18 of 25 ton) is een gewone Actros maar dan wel een met volledig elektrische aandrijving.

Die aandrijving gebeurt door twee elektromotoren van elk 125 kW (2 x 485 Nm). Op de grond wordt dat twee keer 11.000 Nm en dat zorgt voor een krachtige acceleratie zoals we konden ervaren vanop de bijrijderszetel tijdens een korte rit op de testbaan in Stuttgart.

De elektromotoren worden gevoed door 11 batterijpakketten (Lithium-Ion), samen goed voor 240kWh. De accu’s worden door water gekoeld of verwarmd om ze op bedrijfstemperatuur (25° C) te houden.

De eActros komt in twee versies: een twee-asser met een totaalgewicht van 18 ton en een versie met drie assen van 25 ton. Het rijbereik bedraagt 200 kilometer, afhankelijk van de omstandigheden.

Twintig transportbedrijven zullen de elektrische vrachtwagen testen voor de eActros in serieproductie gaat. Voor het proefproject waren 150 klanten geïnteresseerd. Uiteindelijk werden er twintig geselecteerd, die telkens gedurende een jaar een eActros kunnen inzetten. Alle testvoertuigen zijn uitgerust met wisselbakken zodat ze makkelijk kunnen worden aangepast aan de klant.

Al die praktijkervaringen moeten tot het definitieve serievoertuig leiden. “Want de eActros moet niet enkel technisch goed zijn”, zei Stefan Buchner, directeur Mercedes-Benz Trucks. “Hij moet ook economisch rendabel zijn. We bieden de klant niet enkel een voertuig aan maar een globale oplossing met oplaadapparatuur en aangepaste software.”

Lees alles over Mercedes-Benz in onze Transport & Van In Belgium directory!