Tweedehandsmarkt: de jonge trekker heeft de wind in de zeilen

 04/09/2015  Claude Yvens  Expertise Center, Service
Tweedehandsmarkt: de jonge trekker heeft de wind in de zeilen

“Stabiel”. Zo beschrijven het merendeel van de constructeurs en meerdere onafhankelijke verkopers de tweedehandsmarkt voor trucks in België. De jonge trekker wordt hoog ingeschat, zelfs in het buitenland.

Hoe staat het met de Belgische tweedehandsmarkt voor trucks? De meerderheid van de constructeurs spreekt net als meerdere onafhankelijke verkopers over een stabiele en zelfs stijgende markt. “Er is momenteel een grote vraag naar transport in België en dat vertaalt zich naar mooie verkoopresultaten”, stelt Scania. “Het verkoopniveau  van onze tweedehandsvoertuigen is de laatste jaren relatief stabiel”, verzekert Iveco. “De occasiemarkt is stabiel, de vraag naar sterke merken blijft goed”, pikt Volvo Trucks in. “De tweedehandsverkoop  stijgt dankzij een groeiende vraag naar jonge occasietrekkers, maar ook omdat zij beschikbaar zijn op de Belgische markt”, preciseert Mercedes-Benz. “De Belgische occasiemarkt is in volle groei. In de loop van de laatste jaren werd deze markt belangrijker”, benadrukt MAN. “Wij menen dat de markt in de laatste jaren constant is gebleven”, verklaart The Truck Company (Turbo’s Hoet). “De markt is relatief stabiel sinds 2012”, verduidelijkt Hocké. “De in 2013-2014 stationaire markt daalt sinds december 2014. Enkel voertuigen van maximaal 3 jaar en met maximaal 300.000 km worden gezocht”, laat Renault Trucks echter optekenen.
occasion (2)

De witte merel

Welk voertuig wordt het meest verkocht op de Belgische markt? Ieder merk mag dan zijn koplopers hebben, maar toch kunnen ze allemaal grote tendensen vaststellen. Eén daarvan is de trekker van ongeveer 3 jaar en met maximaal 300.000 tot 400.000 km op de teller. Dat is het profiel dat momenteel het best verkoopt in België. “Wij verkopen vooral jonge 4×2 trekkers met een laag kilometeraantal (maximaal 350.000 km). De meerderheid van deze trekkers worden verkocht met een waarborg van één jaar op de aandrijflijn”, legt Scania uit.

“De markt wordt momenteel gekenmerkt door een sterke vraag naar jonge occasietrucks. Het dient gezegd dat een jonge trekker of vrachtwagen met een lage kilometrage een echt alternatief voor een nieuw voertuig vormt. Zeker omdat de diensten die aangeboden worden op een nieuwe truck vaak ook van toepassing zijn op de tweedehandsvoertuigen”, stelt Mercedes-Benz.

“De trekkers met Euro 5-motor en een lage kilometrage hebben het meeste waarde in vergelijking met hun aanschafwaarde”, bevestigt Hocké. “Van 2012 tot 2014 kenden we een sterke vraag naar jonge Euro 5-occasievoertuigen, maar in 2015 daalt deze vraag”, voegt DAF eraan toe. “De Euro-normen hebben een altijd maar belangrijker effect op de tweehandsmarkt”, legt Volvo Trucks uit.

Naast dit profiel van de erg gewilde trekker zijn er nog andere voertuigtypes die eveneens goed verkopen op de occasiemarkt. “Specifieke voertuigen zoals de 6×4 containerbakwagens, de kranen met plateau of kipper blijven een vaste waarde”, verzekert Renault Trucks. “Bij ons verkopen de trekkers van 3 tot 5 jaar met een kilometrage van 600.000 tot 700.000 km het best”, gaat Iveco verder.

De meest belangrijke aspecten om de waarde van een voertuig te bepalen, blijven van hun kant hetzelfde: kilometeraantal, leeftijd, vermogen, versnellingsbak en uiteraard de technische staat en de staat van onderhoud.

Stabiele prijzen

De gehanteerde prijzen op de Belgische markt zijn globaal gezien stabiel. “De prijzen hebben in 2013-2014 de neiging tot stabilisatie, met een lichte stijging in het trekkersegment van minder dan 3 jaar en minder dan 300.000 km”, noteert Renault Trucks. “De prijzen van de trekkers zijn stabiel sinds 2012”, verklaart Hocké. “De marktprijzen blijven stabiel en als ze al ergens door beïnvloed werden, dan is het door externe factoren zoals de wisselkoers of de politieke, economische of sociale stabiliteit (of instabiliteit) van bepaalde regio’s”, benadrukt Mercedes-Benz. “De prijzen van occasievoertuigen volgen altijd de trend van de nieuwe voertuigen. In periode van tekorten en lange wachttijden voor een nieuw voertuig, zullen de prijzen van tweedehandsvoertuigen stijgen. Dat is ook het geval wanneer een nieuwe technologie zijn opwachting maakt op de markt (bijvoorbeeld de komst van de digitale tachograaf of recenter de Euro 6-motoren)”, stelt MAN.

“Rekening houdende met de economische crisis is er een druk op de prijzen”, verklaart Iveco van zijn kant, daarbij geruggensteund door DAF. “Het jonge materieel heeft tot op heden zijn waarde behouden. Maar wij wachten af of de problemen in Rusland tot een reële daling van de waarde van jonge occasievoertuigen zullen leiden: de verhoging van het aantal faillissementen zou normaal tot meer verbroken leasingcontracten moeten leiden en daardoor komt er dus meer materieel op de markt”, legt The Truck Company uit.
occasion (3)

Export: de meningen lopen uiteen

 

Over de exportmarkt lopen de meningen uiteen. “De exportmarkt is stabiel, maar ze lijkt te gaan evolueren. Polen bijvoorbeeld was en blijft een grote markt voor onze tweedehandsafdeling. Maar we merken de laatste jaren dat er meer en meer nieuwe trucks verkocht worden in Polen, wat uiteraard ook een invloed heeft op de occasiemarkt”, verklaart Scania. “De landen in Oost-Europa blijven bestemming nr. 1 en sinds een jaar heeft ook de Spaanse markt zich hernomen. In Noord-Afrika blijft de bedrijvigheid woelig”, pikt Renault Trucks hierop in. “De vraag vanuit landen als Oekraïne, Polen, Rusland is weggesmolten. Markten als Afrika, Zuid-Amerika en het zuiden van Europa evolueren dan weer positief”, bevestigt The Truck Company. “Sinds 2012 is de exportmarkt stabiel. De landen uit het Oosten kopen veel recent materieel (van 1 tot 3 jaar). Buiten Europa hebben de voertuigen, die wij verkopen op de markten waar wij actief zijn, tussen 5 en 10 jaar op de teller”, meent Hocké. “De export zit in de lift sinds begin 2015 en er worden ook voertuigen met weinig kilometer uitgevoerd”, verzekert DAF.

 

Export: hoge gemiddelde leeftijd

 

Het buitenland mag dan al recente voertuigen kopen, toch is de gemiddelde leeftijd van de voertuigen die het Belgisch grondgebied verlaten voor export hoog. “Trekkers verlaten de Belgische markt vanaf 6 jaar en 600.000 km. Wij rijden duidelijk langer met onze voertuigen dan voor 2009”, laten Volvo Trucks en Mercedes-Benz optekenen.

“Meer dan 5 jaar en 500.000 km”, voor DAF. “Op ongeveer 7-8 jaar en vanaf 700.000 km”, verklaart Scania. “5 jaar en 450.000 km voor de trekkers, maar 7 jaar en 600.000 km voor de bakwagens. Het gemiddelde daalt door de Euro-normen. Een Euro 3-4 heeft niet veel waarde meer in Europa”, voegt Renault Trucks eraan toe. “De opbieders uit Afrika, Oost-Europa en het Midden-Oosten trachten vooral voertuigen te kopen die minder aantrekkelijk zijn op de lokale markt en dat los van het merk, het model, het bouwjaar of de kilometrage”, besluit Ritchie Bros.
occasion (1)

 

De toekomst van de occasie

Hoe zien de constructeurs en de onafhankelijke verkopers de toekomst van de tweedehandsmarkt in de 2 volgende jaren?

  • The Truck Company: “Wij verwachten geen grote veranderingen.”
  • Scania: “Wij verwachten dat de markt van de jonge occasietrucks stabiel zal blijven of lichtjes zal groeien.”
  • Mercedes-Benz: “We verwachten geen verandering op korte termijn, niet op de Belgische markt en niet in de export. Op lange termijn daarentegen verwachten we ons aan bepaalde uitdagingen, vooral dan inzake de export: de groei van de tweedehandsmarkt op de andere continenten (en dus ook een groeiende concurrentie), de impact van Euro VI en de mogelijke wetswijzigingen (bijvoorbeeld importbeperkingen voor voertuigen van een bepaalde ouderdom).”
  • Volvo Trucks: “Indien de Euro-normen ook in België en Frankrijk belangrijk zullen worden (zoals dat al het geval is in Duitsland en in bepaalde steden of havens in Nederland, zoals de Maasvlakte), zullen de voertuigen die op de occasiemarkt verkocht worden volgens ons ook jonger en jonger worden.”
  • Renault Trucks: “De Europese markt zou actief moeten blijven, maar er zal een potentieel zijn in Irak, Syrië en Egypte, zodra de spanningen daar verminderen.”
  • MAN is erg optimistisch: “Wij zien een Belgische markt in volle bloei. Veel klanten opteren momenteel voor nieuwe voertuigen die ze tegen een vaste kost voor een vastgelegde periode willen inzetten (TCO systeem). Deze voertuigen komen daarna bij onze tweedehandsafdeling, wat ons aanbod aan jonge occasietrucks zal verhogen. Voertuigen die een goed alternatief vormen voor de aanschaf van nieuw materieel.”

Marché de l’occasion – Le jeune tracteur a la cote

TWEEDEHANDSMARKT

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!