Twaalf nieuwe spoorverbindingen tussen North Sea Port en het Europese hinterland

 05/10/2019  Michel Buckinx  Multimodaal
Twaalf nieuwe spoorverbindingen tussen North Sea Port en het Europese hinterland

North Sea Port en Lineas slaan de handen in elkaar door de haven met twaalf nieuwe spoorverbindingen dichter op het Europese hinterland te laten aansluiten. Een nieuwe treinverbinding tussen Interface Terminal Gent en de Lineas Main Hub in Antwerpen ligt aan de basis van deze samenwerking.

De goederen worden geladen en gelost in de Interface Terminal Gent aan het Kluizendok. Het gaat meer bepaald over een vier modale containerterminal die treinen met een lengte tot 750 meter kan verwerken. De treinen rijden vervolgens naar Antwerpen, waar ze aansluiting vinden op het Europese spoornetwerk van Lineas. De Lineas Main Hub in Antwerpen zal dus het vertrekpunt zijn richting twaalf nieuwe bestemmingen in het Europese hinterland, met name: Madrid, Granollers (Barcelona) en Tarragona in Spanje, Hendaye (Frankrijk), Schkopau (Duitsland), Lovosice (Tsjechië), Curtici (Roemenië), Malmö (Zweden), Milaan (Italië), Wels en Wenen (Oostenrijk) en Bazel (Zwitserland). Een deel van deze spoorverbindingen kwam tot stand dankzij de financiële ondersteuning van het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken en North Sea Port. Momenteel worden bij North Sea Port 7,7 miljoen ton goederen per jaar via het spoor vervoerd, wat overeenstemt met 10% van het vervoer richting hinterland. Daan Schalk, CEO van North Sea Port: “Het is onze ambitie om het vervoer per spoor te laten toenemen en deze twaalf nieuwe bestemmingen kunnen daartoe bijdragen.”

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!