Truckdealers vrezen buitenspel te worden gezet

 28/10/2016  Claude Yvens  News Transport
Truckdealers vrezen buitenspel te worden gezet

In het kader van de European Truck Dealer Day die de Cecra in Brussel organiseert, wordt er volop gediscussieerd over de nieuwe mogelijkheden van de Big Data en de telematica. Maar de concessiehouders vrezen er duidelijk voor geconfronteerd te worden met nieuwe vragen waar ze niet aan kunnen voldoen.

Het laatste IAA-salon heeft het nog maar eens aangetoond: de vooruitgang van de telematicadiensten in de vrachtwagenwereld is niet meer te stoppen. Veel merken bieden hun klanten nu al preventieve onderhoudsdiensten aan waarbij de gegevens van de voertuigen op afstand door hun leverancier worden ‘gelezen’. De belofte is eenvoudig: het voertuig laat zelf weten wanneer en welk deel onderhoud moet krijgen of moet worden vervangen. Zo wordt het mogelijk het onderhoud en de bestelling van nodige onderdelen op voorhand in te plannen. En op die manier worden onverwachte pannes vermeden.

De concessiehouders die in Brussel aanwezig waren, begrijpen heel goed dat dit soort diensten de toekomst uitmaken, maar ze zien het ook als een bedreiging voor hun onafhankelijkheid. “Wijzelf hebben niet rechtstreeks toegang tot de gegevens van het voertuig, alles gebeurt via het platform van de constructeur. Bovendien hebben we niet tot alle gegevens toegang, maar is het systeem zo ontworpen dat het merk wel doorlopend opvolgt wat we doen. En aangezien de klant een telematisch contract met het merk heeft moeten ondertekenen, worden wij buitenspel gezet. We kunnen onze diensten niet langer zelf aan onze klanten aanbieden en de klanten kunnen niet meer zelf hun leverancier kiezen”, vertelt Holger Schade, een grote concessiehouder van Mercedes-Benz in Duitsland.

Andere dealers in de zaal bevestigen dit en benadrukken ook het feit dat ze sowieso toch niet genoeg mensen in dienst hebben om de massa aan gegevens te beheren die per voertuig worden doorgegeven. “Alleen al hiervoor zou ik een extra voltijdse werknemer moeten aannemen, wat me 70.000 euro zou kosten”, legt Eric Cuyt (Kant) uit.

 

De debatten die daarop volgden, hebben aangetoond dat een evenwicht tussen het belang van de klanten, de concessiehouders en de constructeurs nog niet voor morgen is…

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!