Truck & Business peiling : matig vertrouwen bij de dealers

 23/04/2010  Claude Yvens  Economie, Service
Truck & Business peiling : matig vertrouwen bij de dealers

Na meer dan een jaar zware crisis kijken de verdelers van vrachtwagens nog steeds uit naar de heropleving van de verkoop. Gelukkig is de naverkoop weer op een redelijk peil gekomen, wat de netten toch helpt het hoofd goed boven water te houden.

Vorig jaar waren de bestelboekjes rond dezelfde tijd al leeg, maar werd toch een aardig aantal voertuigen geleverd. Het waren dan vooral multiassige zware vrachtauto´s, waar de prijs van het koetswerk dikwijls hoger ligt dan die van het onderstel. Bij de concessiehouders bleef het peil van de facturering min of meer redelijk. Sinds het einde van de zomervakantie van 2009 gaat het in alle marktsegmenten even slecht. Een opklaring is niet meteen in zicht.

Naverkoop op een mooi peil

Wij hebben de Belgische concessiehouders half-april ondervraagd over hun activiteiten op de vier volgende vlakken: verkoop van nieuwe voertuigen, onderhoud, verkoop van onderdelen en verhuring. De schaal van de antwoorden schommelde van 1 (zeer slecht) tot 5 (uitstekend).
Zonder verrassingen is het de verkoop van nieuwe voertuigen die hekkensluiter is, met een gemiddeld resultaat van 2,43. De meeste commentaren onderstrepen het mooie peil van de vragen naar inlichtingen, maar het lage peil van de daadwerkelijke bestellingen. De lente en de zomer van 2010 worden duidelijk nog twee seizoenen waarin er veel gezaaid zal moeten worden om weinig te oogsten. De eerste structurele tekenen van een heropleving van de wegtransportmarkt zijn nochtans reëel, maar het is nog zeker zes maanden wachten tot die heropleving zich ook zal uiten in een reële stijging van de verkoop.
De activiteiten onderhoud en verkoop van onderdelen daarentegen halen respectievelijk een resultaat van 3,87 en 3,70 (4 betekent goed). De geleidelijke verbetering van de transportmarkt heeft duidelijk meer voertuigen op de weg gebracht. Ze gaan vandaag de dag terug naar de werkplaatsen, die zij sinds het eerste kwartaal van 2009 verlaten hadden. Die mooie resultaten lijken er ook op te wijzen dat de verleiding te bezuinigen op de onderhoudskosten en de vervanging van versleten onderdelen naar de achtergrond is verdwenen. 

Renting stagneert

De voorbodes van een echte herneming zijn echter broos. Het activiteitspeil in de huurvloten bijvoorbeeld haalt een zwak resultaat van 2,65, heel wat slechter dan een resultaat van 3 of neutraal. Nu lijkt het logisch dat het huren, soepeler dan de aankoop, als eerste zijn voordeel zou halen uit een verbetering van de markt. Laat ons maar besluiten dat de mening van de concessiehouders heel anders is dan de indrukken uit recente contacten met echte verhuurders, waar de bezettingsgraad fel is verbeterd.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!