Trilogiport klaar voor eerste schip

 22/03/2016  Claude Yvens  Logistics

De gloednieuwe containerterminal van DP World op Trilogiport is sinds kort volledig operationeel en wacht op zijn allereerste lading “Het ziet er goed uit. We rekenen er op snel een klant te kunnen aantrekken”, zegt business development manager Philippe Beaujean.

Naast Antwerp East in Grobbendonk beschikt DP World voortaan ook over een stevig ankerpunt aan het oostelijk uiteinde van het Albertkanaal. De eerste fase van de containerterminal op Trilogiport beslaat zowat 4 hectare verhard, omheind en met camera’s bewaakt terrein. “Onze kaai voldoet zo aan de ISPS-beveiligingsnormen en kan dus dienst doen als extended gateway van alle maritieme terminals in zeehavens zoals Antwerpen en Rotterdam. Dat is ook voor de export belangrijk.” Philippe Beaujean onderstreept dat Trilogiport niet enkel zal werken voor en met Antwerp Gateway, de terminal van DP World in de haven van Antwerpen. “In het hinterland zijn we neutraal. De binnenvaartdiensten die Trilogiport aanlopen, kunnen in de zeehavens alle kaaien bedienen.”

Zwaar materieel. In Luik werd de laatste administratieve kaap eind januari gerond. “We zijn sindsdien officieel open for business”, benadrukt Beaujean. “We gaan er voor.” Dat blijkt ook uit het materieel dat de terminaloperator op Trilogiport heeft opgesteld. Voor het laden en lossen van de lichters staat een mobiele havenkraan paraat van het merk Gottwald. Met haar hefvermogen van 100 ton is ze groter en sterker dan het 63-tonse heftuig dat DP World op Antwerp East inzet. “In een tweede fase zullen we overstappen op een brugkraan op sporen, maar uit de ervaring die we in Grobbendonk hebben opgedaan, weten we dat we met een mobiele kraan een goed rendement kunnen halen.” Twee van de vier mensen van de groep in Luik kregen de nodige opleiding om te werken met de kraan en met de reachstacker die alle behandelingen op kaai zal verzorgen. Die kan kisten tot vijf hoog stapelen.

“De lichter is op de relatie tussen Luik en de zeehavens prijsmatig zeker concurrentieel tegenover de truck.”

Klanten werven. Het komt er nu op aan de nodige klanten over de streep te trekken. “We werken daar heel hard aan en het ziet er niet slecht uit. We verwachten dat we snel een eerste klant zullen hebben. Trilogiport ligt dicht bij een aantal industriezones zoals Les Hauts-Sarts, waar belangrijke verladers gevestigd zijn. Er zitten net over de grens met Duitsland ook grote spelers aan wie wij een totale logistieke keten met toegevoegde waarde bieden. Ook vervoerders hebben daar steeds meer oren naar.” “Die bedrijven staan open voor een overstap naar het water”, heeft hij uit zijn contacten opgemaakt. “Temeer daar de lichter op de relatie tussen Luik en de zeehavens prijsmatig zeker concurrentieel is tegenover de truck. Er wordt op die markt nog heel veel getruckt. Van en naar Venlo is dat veel minder het geval. Er is bij sommige verladers een mental shift vereist.” De grote containerrederijen voor wie DP World in zeehavens werkt, zijn een andere voor de hand liggende doelgroep. “Voor bepaalde bestemmingen is Luik een aangewezen hub voor verdere verdeling in het hinterland of consolidatie naar de havens toe. Een aantal rederijen zullen Trilogiport zeker een depotfunctie geven, wat kostenverlagend werkt naar verladers toe.” Tegelijkertijd predikt de DP World-man ook geduld. “Trilogiport kan zijn volle ontplooiing maar bereiken wanneer ook het logistieke luik, met de magazijnparken van WDP en DL Trilogiport/Cetim, ingevuld wordt. Dat heeft wat tijd nodig, maar het blijft een belangrijk gegeven voor een grotere verankering van de cargo.” De overheid kan op dat vlak een handje toesteken door de wetgeving op de nachtarbeid aan te passen, stipt hij aan. “Want Trilogiport is een perfecte locatie voor distributie.” De kilometerheffing kan eveneens in de kaart van de inland terminals en de binnenvaart spelen. “De meerkost wordt door transportfederaties op om en bij 7% geraamd. Wij hopen dat vervoerders dat zullen doorrekenen aan hun klanten. Het zou ons zeker helpen.”

Minstens driemaal per week. “De eerste dienst van en naar Trilogiport start zodra de eerste klant er is. We onderhandelen met een aantal binnenvaartoperatoren die voor ons willen  gaan varen”, aldus Philippe Beaujean. DP World wil tussen Luik en Antwerpen van wal steken met een frequentie van minstens drie afvaarten per week in beide richtingen. De business development manager sluit niet uit dat die frequentie snel wordt opgetrokken naar een dagelijkse verbinding door met kleinere containerlichters van bijvoorbeeld 40 TEU te gaan varen. “Eventueel kan overslag via Antwerp East overwogen worden.” Beaujean beseft dat volle schepen niet onmiddellijk haalbaar zullen zijn. “We zullen in de opstartfase moeten investeren in minder efficiënte afvaarten, maar we zijn bereid dat te doen. De beschikbaarheid van capaciteit zal bijkomende klanten aantrekken.” DP World staat open voor samenwerking met derden. “Wij geloven daar sterk in en we hebben de hand uitgestoken naar alle andere spelers in de regio Luik. Wij zijn ook bereid samen te werken met andere terminals op het Albertkanaal, zoals Haven Genk of BCTN Meerhout. Het is niet opportuun om elk apart met halfvolle barges te gaan varen op het Albertkanaal.” Beaujean voegt daar in één adem wel aan toe dat DP World de verbinding niet gaat sponsoren. “Dat past niet in de missie van onze inland terminals en we doen dat ook niet voor Antwerp East. De klant moet dat stuk van het transport betalen.”

 

Jean-Louis Vandevoorde

(Openingsfoto: DP World heeft op zijn nieuwe terminal een imposante mobiele havenkraan neergepoot.)

 

250_L2L070_ILLU2

Voor alle behandelingen op kaai staat een stevige reachstacker klaar die tot vijf hoog kan stapelen.

250_L2L070_ILLU3

Philippe Beaujean, business development manager van DP World: “Wij zijn ook bereid samen te werken met andere terminals op het Albertkanaal, zoals Haven Genk of BCTN Meerhout. Het is niet opportuun om elk apart met halfvolle barges te gaan varen op het Albertkanaal.”

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!