Traxio : “WLTP zorgt in België voor absurde situaties”

Sectorfederatie Traxio maakt zich ernstige zorgen over hoe in ons land de overgangsregeling betreffende de EU-regeling inzake WLTP afgehandeld wordt. “Indien FOD Mobiliteit niet dringend actie onderneemt om erger te voorkomen, dreigen vele bezitters van een nieuwe niet-ingeschreven wagen met een gelijkvormigheidsattest met de oude NECD-uitstoottestwaarden (veelal geproduceerd voor juni van dit jaar) zowel bij de autodealer of autohandelaar als de particulier na 31 augustus onder geen enkel mogelijk beding nog hun auto te kunnen inschrijven of te gebruiken op de openbare weg. De spiksplinternieuwe Euro 6-wagens weliswaar met het oude NECD-attest, wanneer ze niet op de lijst van de invoerder staan en tijdig bij de DIV-diensten van ons land werden ingediend, worden volledig waardeloos. Ook het statuut van tweedehands wordt hen niet gegund, waardoor men aangeeft dat vervuilende tweedehandse ingeschreven wagens (Euro 2, 3 en 4) wel kunnen worden ingeschreven en gloednieuwe milieuvriendelijke wagens met Euro 6-norm niet. Wie begrijpt dit nog?”, aldus Philippe Decrock van Traxio. Volgens Traxio zijn er oplossingen uit te werken op niveau van de DIV zoals in het buitenland om ondanks de geldende Europese strakke regeling terzake, de resthandel van deze ‘NECD’-voertuigen mogelijk te maken voor het einde van het jaar. “Maar men kiest voor de harde onverbiddelijke weg zonder concreet overleg met de sector van de autodealers en garagebedrijven. De gewestelijke overheden die verantwoordelijk zijn voor de homologatie en taxatie van de wagens wassen hun hand in onschuld en wachten af, alsof het enkel een probleem van de autosector zou zijn”, concludeert Decrock. Traxio vraagt dringend dat FOD Mobiliteit (meer bepaald DIV) een haalbare praktische oplossing uitwerkt in samenspraak met de sector.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo