Traxio vraagt om LEZ-zones te harmoniseren (of af te schaffen)

 13/12/2019  Claude Yvens  Wetgeving
Traxio vraagt om LEZ-zones te harmoniseren (of af te schaffen)

Traxio vraagt de federale, regionale en lokale overheden om het voorbeeld te volgen van Rotterdam. Dat heeft immers beslist om zijn lage-emissiezone (LEZ) vanaf volgend jaar af te schaffen.

In België volgt de creatie van lage-emissiezones in elk gewest een ander tempo: Antwerpen was de pionier, Brussel volgde het voorbije jaar en (onder andere) Gent zal vanaf 1 januari  zijn LEZ invoeren. De Vlaamse steden moeten een gemeenschappelijke strategie volgen en hetzelfde geldt voor Wallonië, waar Namen en Eupen aan LEZ’s zouden werken. Volgens Pieter Van Bastelaere (Directeur Public Affairs bij Traxio) dreigt België een lappendeken van lage-emissiezones te worden: “Daarom roepen we de regionale en federale ministers van ons land op om de diverse lage-emissiezones te herbekijken, op zijn minst te harmoniseren. Een eventuele afschaffing naar het voorbeeld van Rotterdam moet ook zeker bespreekbaar zijn.”

Het voorbeeld van Rotterdam is interessant. Zoals Van Bastelaere aangeeft, heeft de Nederlandse stad beslist om zijn lage-emissiezone in twee fases af te schaffen: benzineauto’s van voor 1992 mogen er opnieuw rijden en dieselwagens van na 2001 mogen vanaf 1 januari 2020 de Rotterdamse binnenstad terug in. Intussen is de stad wel al negen jaar bezig met het uitbouwen van een netwerk van elektrische laadpalen (2000 in 2019)… en heeft de versoepeling van de LEZ geen enkel gevolg voor de vrachtwagens.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!