Traxio bestudeert de rentabiliteit van de concessiehouders

 08/03/2016  TransportMedia  Economie, Trucks, Van, Nieuwsbrief
Traxio bestudeert de rentabiliteit van de concessiehouders

Traxio (ex-Federauto) heeft een studie uitgevoerd over de rentabiliteit van de concessiehouders. Uit die studie, waarbij 2188 bedrijven werden ondervraagd, blijkt dat de rentabiliteit afneemt, maar dat de liquiditeit behouden blijft.

De enquête toont aan dat het belangrijk is dat de concessiehouders zich moderniseren en hun kostenstructuur en investeringen voortdurend in het oog houden. Dit zijn de uitdagingen die hen te wachten staan: downsizen (overgaan naar wagens of bedrijfsvoertuigen die steeds kleiner, schoner en goedkoper zijn), de veranderde houding van de consumenten en de bedrijven ten aanzien van hun voertuig, de trend om een geheel van diensten aan te bieden in plaats van de traditionele verkoop, enz. Om gepast op deze delicate evolutie te reageren, adviseert Traxio om een nieuw bedrijfsmodel in te stellen, lees “een nieuw en gezond bedrijfsbeheer met bedrijfsplannen die gebaseerd zijn op een geheel van diensten.”

In 2014 bedroeg de gemiddelde brutomarge van de concessies, agenten en filialen 2,5% (2,8% in 2013). De nettomarge is lichtjes gestegen: 0,95% in 2014 tegenover 0,85% in 2013.

De voorbije decennia vonden in de sector van de zware bedrijfsvoertuigen ingrijpende herstructureringen plaats die tot een afname van het aantal bedrijven heeft geleid. Volgens de meest recente informatie zou de rentabiliteit nu opnieuw aan het toenemen zijn, maar Traxio wacht liever de volgende studie af (met de resultaten van 2015) vooraleer het die trend bevestigt.

De gemiddelde brutomarge per segment (lichte en zware bedrijfsvoertuigen) bedroeg in 2014 2,45% terwijl dit 2,74% was in 2013, 3,43% in 2012, 4,60% in 2011 en 5,39% in 2010.

Bij de lichte en zware bedrijfsvoertuigen hebben bepaalde merken een brutomarge die beduidend hoger is dan die van andere merken. We hebben het hierbij dan over MAN met 11,81% in 2014, vóór DAF (3,51%), Iveco (3,26%), Volvo Trucks (1,65%), Scania (1,35%), Mercedes (1,21%) en Renault Trucks (-1,44%).

In 2014 bedroeg de gemiddelde nettomarge (lichte en zware bedrijfsvoertuigen) 0,34%, terwijl dit 0,78% was in 2013, 1,46% in 2012, 2,29% in 2011 en 2,39 % in 2010. Voor 2014 komen we dan per merk op: MAN (2,46%), DAF (1,79%), Iveco (1,40%), Scania (0,94%), Volvo Trucks (0,87%), Mercedes (0,08%) en Renault Trucks (- 3,22%).

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!