Transuniverse en Ekol lanceren megaproject aan Kluizendok

 23/07/2019  Claude Yvens  Multimodaal
Transuniverse en Ekol lanceren megaproject aan Kluizendok

Het Belgische groepagebedrijf Transuniverse Forwarding en de Turkse logistieker Ekol Logistics slaan de handen in elkaar om een nieuwe multimodale site van 40 hectare te ontwikkelen aan het Kluizendok in North Sea Port. Het hele project zou honderden directe en indirecte banen kunnen opleveren.

Beide bedrijven hebben een zogenaamde ‘letter of intent’ met North Sea Port ondertekend. Het gaat om 10 hectare voor een cross-docking platform, 20 hectare voor een railterminal en 10 hectare voor een ro-ro terminal.

Enerzijds is Transuniverse Forwarding van plan om haar groepagecapaciteit fors te verhogen omdat de huidige cross-dockcenter in Wondelgem (vandaag 8.000 m² groot) absoluut ontoereikend is geworden. “Vandaag behandelt Transuniverse rond de 100 vrachtwagens en intermodale containers per week in Wondelgem. Onze trafieken kennen al meerdere jaren een forse groei, en wij hebben een optie genomen op een terrein van 10 ha om een nieuw crossdock-center van 20.000 m² te bouwen. Volgens de voorlopige plannen wordt het een gebouw van ruim 300 m lang op 60 m breed en zal het 140 laadkaaien tellen. Omdat het zo groot is, zal de overslag er deels geautomatiseerd of gerobotiseerd gebeuren”, zegt Frank Adins, voorzitter van Transuniverse Forwarding Group. Het nieuwe overslaggebouw zal volgens de huidige plannen eind 2021 operationeel zijn. Dankzij de nieuwe installaties verwacht het bedrijf haar trafieken binnen de vijf jaar te kunnen verdubbelen.

Daarnaast komt er een intermodale hub die als draaischijf zal fungeren voor de trafieken tussen het Middellandse Zeegebied, Oost-Europa en Noordwest Europa. Via de spoorterminal in North Sea Port zullen per week 20 treinen van Ekol rijden. De railterminal zal goed zijn voor zo’n 2 miljoen ton overslag aan goederen.

Ekol Logistics en Transuniverse zullen ook een ro-ro terminal bouwen op de kop van het Kluizendok, zodat de containers en trailers bestemd voor het Verenigd Koninkrijk per schip kunnen verscheept worden. “De groeikansen voor de shortseatrafieken tussen Gent en het VK zijn groot. Door de Brexit wordt een grote congestie in de kanaalhavens verwacht. Hierdoor ontstaan kansen om het vervoer per schip te organiseren naar meer noordelijk gelegen havens in het VK, in combinatie met spoorverbindingen van en naar het Europese hinterland”, aldus Frank Adins. Voor de uitbating van deze ro-ro terminal zal een derde partij instaan.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!