Transportsector vreest impact van sluiting snelwegparkings op verkeersveiligheid

 13/09/2018  Claude Yvens  Economie
Transportsector vreest impact van sluiting snelwegparkings op verkeersveiligheid

De zoveelste sluiting van een snelwegparking naar aanleiding van problemen met transmigranten maakt het onmogelijk voor truckchauffeurs om de rij- en rusttijden strikt na te leven. Dat stellen TLV, UPTR en Febetra vast. De drie transportfederaties vragen dat ene deel van de inkomsten uit de kilometerheffing naar de veiligheid van de parkings gaat.

“We zijn als sector verbolgen dat onze ondernemingen en hun chauffeurs voor voldongen feiten gesteld worden, zonder enig alternatief te bieden. Het is een plicht van de overheid om in de nodige infrastructuur te voorzien om de naleving van de verplichte rij- en rusttijden mogelijk te maken. Langs de E40, een belangrijke as in het Europese TEN-T-netwerk, is het nu zo goed als onmogelijk om tijdig een parkeerplaats te vinden met de nodige faciliteiten op het vlak van sanitair en andere benodigdheden. Tellen de verkeersveiligheid en de arbeidsomstandigheden van onze chauffeurs dan niet meer mee? Als onze chauffeurs de autosnelweg zullen moeten verlaten om lokaal ergens een parkeerplaats te zoeken, komt hun veiligheid dan niet nog meer in het gedrang? Om nog maar te zwijgen over het gebrek aan faciliteiten en de impact daarvan op de kwaliteit van hun rust. Bovendien zal dit ook voor overlast zorgen voor de lokale bewoners, die de voertuigen voor hun deur krijgen.
We zullen als sector niet aarzelen om tot symbolische acties over te gaan, wanneer niet snel opnieuw voldoende parkeerfaciliteiten worden geboden, waarbij ook oog is voor de veiligheid van onze chauffeurs en hun lading. Met voldoende bewaking moeten de parkings zeker opnieuw open kunnen. De overheid moet natuurlijk wel de investering willen doen in het belang van onze economie. Met de kilometerheffing zijn er nochtans genoeg inkomsten vanuit onze sector om hierin te investeren en menen wij als sector ook meer dan recht te hebben op deze faciliteiten, we betalen er elke dag opnieuw een hoge rekening voor.”
De drie federaties zijn van oordeel dat de inkomsten uit de kilometerheffing prioritair naar mobiliteit dienen te gaan en bijkomend investeren in de veiligheid van de parkings is daarbij een belangrijk punt.

Lees alles over Febetra in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!