Transport Roosens : de jeugd aan de macht

 12/10/2016  Claude Yvens  Expertise Center, Economie
Transport Roosens : de jeugd aan de macht

Het gaat allemaal zeer snel voor Transport Roosens: generatiewissel, overname van Thuysbaert en plannen voor de verhuizing naar de linkeroever van de haven van Antwerpen. Dit alles in slechts enkele maanden. Stephan Roosens heeft ontzettend veel plannen!

Op 1 oktober 2015 heeft Stephan Roosens officieel het roer van het familiebedrijf overgenomen, samen met zijn echtgenote Karolien Van Duyse. Met de hulp van een externe CFO (Peter van de Kerkhof) vormen zij al de vierde Roosens generatie in de onderneming.

Een beetje onverwacht …

Stephan Roosens : “Mijn vader heeft de onderneming veertig jaar laten groeien, van 7 tot 45 voertuigen. Wij beslisten eerst ons op het transport toe te leggen en de logistieke activiteiten van Mexico Natie te verkopen. Die activiteiten, beheerd door mijn broer, werden gevoerd onder de naam Blue Star Storage, dat een concessie in Zwijndrecht huurde. Zelf praatte ik, enkele weken na de overname van de transportactiviteiten, met Jan Thuysbaert. Hij had een bedrijf dat vergelijkbaar was met het onze, zij het op kleinere schaal.

Jan had geen goed gevoel bij de komst van de kilometerheffing en zocht een oplossing voor zijn onderneming. We praatten er samen over en vonden al snel een oplossing. Thuysbaert was een gezonde onderneming met goede klanten die correct betaalden en in een kwaliteitsservice geloofden. De financiële kant van de zaak werd midden maart afgesloten en op 1 april was de overname een feit. Vandaag zou ik zeggen dat de activiteiten al voor 85% geïntegreerd zin. In juli zal alles onder één dak gebeuren.”

Zo is Roosens met één klap gegroeid van 45 naar een zestigtal vrachtwagens. Het is niet alleen een kwestie van grootte, al heb je voor containervervoer toch een zekere omvang nodig om rendabel te zijn. Stephan Roosens : “Het voorstel van Thuysbaert kwam precies op tijd. Wij waren te sterk afhankelijk van een klein aantal klanten. Nu zijn de risico’s beter gespreid”.

Naast containervervoer richt Roosens zich ook op het vervoer per tankwagen (2 tot 5 voertuigen per dag, hoofdzakelijk voor Wolf Oil) en op een zeer specifieke niche: het vervoer van vorkheftrucks op diepladers, waarvoor toch een tiental voertuigen per dag wordt ingezet in België en in Frankrijk.

130_TB258_02

100% Belgisch

Containervervoer blijft echter de grote specialiteit van de onderneming. Voor deze activiteit werkt de familie Roosens nog altijd met 100% Belgische chauffeurs die allemaal in overeenstemming zijn met Code 95. “Wij zijn er namelijk van overtuigd dat heel wat klanten nog in ons geloven en bereid zijn te betalen voor onze kwaliteitsservice”, verklaart Stéphane Roosens. En die service berust in dit specifieke geval op het leveren van containers binnen zeer strakke termijnen. Tachtig procent van de opdrachten moet op een nauwkeurig tijdstip worden uitgevoerd, en dat legt een zware druk op onze planningsteams.

“De kunst bestaat erin de opdrachten te combineren en een goed geoliede organisatie ter beschikking van de klant te stellen”, vervolgt Stéphane Roosens. Daarom werken wij vanuit twee uitvalsbasissen, één aan elke zijde van de Schelde. Op de linkeroever hebben wij een grote parking en op de rechteroever een terrein met onze eigen reachstacker.”

De kantoren en de werkplaats bevinden zich nog altijd in Haasdonk, waar het familiebedrijf destijds begon. Er zijn echter veranderingen op til. “Binnenkort verhuizen we naar de linkeroever”, legt Stephan Roosens uit. Dat is nodig om de kilometers zonder vracht en de niet-productieve uren te beperken, meer nog dan voor de kilometerheffing. Wij berekenden dat de concessie in één jaar terugverdiend zal zijn.”

Het plan zou in de herfst vaste vorm moeten krijgen: “wij zijn kandidaat voor een concessie bij MLSO (de maatschappij die toeziet op de economische ontwikkeling van de hele linkeroever van de Antwerpse haven, red.). De terreinen zijn er bijna klaar om te bebouwen, en het is de bedoeling dat wij ten laatste begin 2018 operationeel zijn. Maar hoe eerder, hoe beter. De opslagplaats die wij zullen installeren, betekent een toegevoegde waarde voor onze klanten, vooral dan de reefer-klanten. Zij kunnen immers op een snellere dienstverlening rekenen, soms tot een half uur nauwkeurig. De belangrijkste beperking blijven de werktijden in het havengebied, maar daar kunnen wij niets aan veranderen.”

20 jaar te laat

Stephan Roosens is ervan overtuigd dat de onderneming voordeel zal halen uit de verhuizing. Over de ring rond Antwerpen is hij minder optimistisch: “Hij komt vijfentwintig jaar te laat! Ik vraag me af of ik hem voor mijn pensioen nog afgewerkt zal zien!”

Ondertussen hebben Stephan Roosens en zijn echtgenote de tijd om hun visie op het familiebedrijf te ontwikkelen. De top moet goed zijn, en elke afdeling moet op de juiste personen kunnen rekenen. Ik ben dan wel de baas, maar ik wil dicht bij de mensen staan. Ik rijd soms zelf nog ‘s nachts, wanneer er een chauffeur te weinig is.”

Stephan Roosens hecht veel belang aan de dispatching: “ik heb dat 16 jaar lang gedaan. Tijdens de planning verdien je echt geld, door de beste combinaties te zoeken. Dat aspect van de dienstverlening bepaalt ons succes, ondanks de mobiliteitsproblemen die onze commerciële snelheid in één jaar hebben doen dalen van 68 naar 63 km/u.”

130_TB258_03

Roosens in het kort

Specialiteiten: containervervoer, tankvervoer, diepladers, huifwagens
Wagenpark: 60 trekkers(Volvo, DAF, Scania en MAN), 150 opleggers, waaronder 120 containerdragers + tankwagens en diepladers (Van Hool, Berdex, Renders en Flandria).
IT: Navision + Transics

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!