Transport A. Reheul & Fils : klaar voor de toekomst

 08/02/2017  Geert De Temmerman  Economie, Nieuwsbrief
Transport A. Reheul & Fils : klaar voor de toekomst

Het familiale transportbedrijf Reheul, gespecialiseerd in het vervoer van stuk- en bulkgoederen, inclusief ADR-producten, heeft met de ingebruikname van een volledige nieuwe bedrijfssite te Warcoing, zich gewapend voor de toekomst.

Het familiale bedrijf Reheul, opgericht in 1953, wordt momenteel gerund door de broers Guillaume, Benjamin en Grégoire Reheul samen met vader Luc en mama Annie, die instaat voor de boekhouding en het personeel. Vanuit haar vestiging te Warcoing zijn dagelijks een vijftigtal voertuigen onderweg doorheen gans Europa, voornamelijk richting Frankrijk en Italië. Algemene of gevaarlijke goederen, volle lading of deellading, in bulk of stukgoed, het volledig gamma wordt aangeboden door het bedrijf.

Nieuwe site

Tot voor kort was Reheul Transport gevestigd in de dorpskern van Warcoing. Maar om verder te kunnen uitbreiden en de service voor haar klanten nog verder te optimaliseren, was men toe aan een volledig nieuwe locatie. Sinds enkele maanden heeft men zijn intrek genomen op deze nieuwe locatie aan de rand van Warcoing, op een boogscheut van de E403 en de E42, langsheen de oevers van de Schelde en net naast de nieuwe logistieke zone die er wordt uitgebouwd.

“De oude locatie lag midden het centrum van het dorp en voldeed niet meer aan onze eisen. Vandaar de keuze om een volledige nieuwe site uit te bouwen. Naast de ruime afgesloten parking die ons toelaat om alle rollend materieel te stallen, omvat het terrein tevens nieuwe kantoorruimtes, een tankstation en een magazijn van 5000 m² voor de stockage en opslag van goederen type D. Daarnaast omvat de site nog een overdekte truckwash en een moderne werkplaats, die we ook ter beschikking stellen voor derden. Hier werken er vier mecaniciens onder leiding van mijn broer Benjamin” vertelt Guillaume, die belast is met de planning binnen het bedrijf.

Uitgebalanceerde klantenportefeuille

“Binnen de organisatie hebben we er altijd voor geopteerd om diverse vormen van transport aan te bieden gericht op verschillende types van klanten. Gaande van de kleinere kmo’s tot de internationale multinationals. De focus van het bedrijf is opgebouwd rond drie grote vormen van transport: kippers, huiftrailers en poedertankwagens. Met de kippers vervoeren we alle soorten los gestorte goederen, inclusief ADR- en GMP-goederen. Voornamelijk binnen een straal van een 250 kilometer.

Bij de huiftrailers komen alle gepalletiseerde goederen zowel in volle ladingen als groupage, inclusief ADR, aanbod. Hier ligt het accent voornamelijk op  transporten richting Frankrijk en Italië. De poedertankwagens vervoeren krijt, kalk, pvc, suiker, … hoofdzakelijk richting Frankrijk. Daarnaast rijden er nog enkele wagens in het container- en plateautransport.”

De afgelopen jaren, mede onder impuls van de toenemende concurrentie en de sociale dumping binnen de sector, ziet de onderneming grote verschuivingen binnen haar organisatie op het vlak van de gereden kilometers. “De afgelopen jaren waren zeker en vast heel turbulente jaren voor het transport. Het lange afstandsvervoer met eigen mensen is financieel bijna niet meer haalbaar. Waar Italië vroeger goed was voor 70% van onze vrachten en Frankrijk voor 30%, is dit op vandaag net het omgekeerde. Onze loonlasten liggen een stuk hoger en kunnen we niet op tegen de sociale dumping die er heerst vanuit bepaalde landen. We merken echter wel dat er een kentering aan het gebeuren is. Sommige opdrachtgevers zijn op hun stappen aan het terugkeren en gaan een onberispelijke dienstverlening verkiezen boven een lagere transportprijs. Iets waar wij als kleinere speler op de markt ons moeten proberen in te onderscheiden van de lager-loon-vervoerders.” Vandaar ook dat Reheul Transport tevens een stockage en opslag doet. Zo wil men de klanten een optimale en complete service en dienstverlening aanbieden.

Er is niet enkel de concurrentie, maar ook de steeds toenemende kostprijs baart heel wat bedrijven grote kopzorgen. Denken we maar aan de impact van de kilometerheffing of de sterk schommelende brandstofprijzen. Kosten die misschien niet altijd ten volle kunnen worden doorgerekend aan de klant. “De impact van de kilometerheffing is een stuk hoger dan we verwacht hadden en kunnen we niet overal voor de volle 100% doorrekenen. De eigen interne kosten zo goed mogelijk onder controle houden is een must. We proberen alles in eigen beheer te doen, zowel in de garage als op de burelen. De investering in een goed uitgeruste werkplaats is volgens ons zeker verantwoord willen we ons materiaal dat meer dan 100 eenheden omvat, zo lang mogelijk gebruiken. Alles moet perfect onderhouden worden willen we niet voor nutteloze kosten komen te staan. De vrachtwagens worden gemakkelijk 7 tot 8 jaar gebruikt à rato van een 120 000 kilometer per jaar” concludeert Grégoire, belast met de administratie en planning. Een ander zorgkind van vele bedrijven is de grote uitstroom van beroepschauffeurs. “We hebben gelukkig een goed team van medewerkers, maar het wordt steeds moeilijker om geschikte mensen te vinden, liefst met de nodige beroepservaring. Maar we slagen er voorlopig nog altijd in om al onze wagens te laten rijden.”

Toekomst

“Samen met mijn twee andere broers vormen we de derde generatie binnen Reheul Transport. Met onze nieuwe site hebben we ons willen klaarmaken voor de toekomst.  We denken dat er binnen de transportsector wel altijd plaats zal bestaan voor de familiale kmo die we zijn omdat we enerzijds voldoende transportcapaciteit kunnen aanbieden aan de klant en anderzijds misschien net dat ietsje meer flexibiliteit kunnen geven in vergelijking met de grote transporteurs.  Ik denk dat daar altijd de sterkte zal blijven liggen van de familiale bedrijven. Maar indien er zich opportuniteiten aanbieden om bijvoorbeeld uit te breiden of een andere type transport aan te bieden, dan ben ik van oordeel dat we hier zeker de nodige aandacht zullen aan besteden, maar dan terug in onderling overleg met elkaar!

Transports Reheul in het kort

Locatie: Warcoing
Personeelsbestand: 50
Voertuigenpark: 45 vrachtwagens trekkers(65% DAF- 35% MAN); 2 volumecombinaties (120m³), 70 opleggers (45% Huiftrailers, 35% kippers en 20% poedertankwagens)

www.reheul-transports.com

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!