Trans RD Logistics, bewust lichtgewicht

 24/06/2019  Pieter Jan Ghysens  Expertise Center, Trucks & Trailers
Trans RD Logistics, bewust lichtgewicht

Trans RD Logistics werd opgericht in 1976 door Roger Rits. Roger begon eerst in bijberoep met het transporteren van industriële verven en vernissen in een Mercedes bestelwagen, van de lakkerij naar de meubelfabriek en terug. Twee jaar later reden er al twee vrachtwagens rond. De activiteit werd verlegd naar distributie voor doe-het-zelfzaken. Een portret.

Rogers oudste zoon Gunter zette in 1982 zijn eerste stappen in het bedrijf. In 2000 werd de fakkel officieel doorgegeven en ook de jongere zonen Werner en Eric stapten iets later mee in het bedrijf, na al vele jaren meegedraaid te hebben op de werkvloer. Trans RD Logistics wordt in 2019 nog altijd gerund door de drie broers en is in tussentijd een flink familiebedrijf geworden. De basiskenmerken bleven echter bestaan: stiptheid, snelheid, netheid, persoonlijkheid en oog voor detail met een pure passie voor transport.

Van distributie naar opslag van verf

Ook de core business bleef al die tijd hetzelfde: het opslaan en transporteren van verven en vernissen naar de retail en speciaalzaken. Om aan de stijgende vraag te voldoen, werden het vrachtwagenpark en de infrustructuur vanaf de jaren ’80 al verder uitgebreid. “We begonnen in een open loods, breidden eerst uit naar een magazijn van 600 m2 en beschikken nu over een magazijn van 5000 m2”, vertelt Gunter Rits, zaakvoerder van Trans RD Logistics.
“We hebben altijd al de distributie voor de verfsector gedaan. Dat is geen eenvoudige distributie: als je niet gewend bent om met verfpotten in je vrachtwagen te rijden, durft er al eens snel eentje omvallen. Vroeger deden we enkel de distributie, maar al snel zijn we ook de opslag en logistieke afhandeling gaan verzorgen voor onze klanten. Die hebben nu enkel nog maar een bureel in België.
Wij doen de opslag, orderpicking, samenstelling van de goederen en de distributie naar hun klanten. Daar zit ook wat Value Added Logistics bij: we leveren vaak aan doe-het-zelf retailers en bouwen in onze magazijnen regelmatig de displays die in die winkels terechtkomen. Onze klanten zijn voor 90% verfproducenten uit de Benelux en Frankrijk, maar er zit bijvoorbeeld ook een grote sauzenfabrikant uit de buurt hier tussen. Dat wordt ook meestal in grote potten verkocht, dus die kampen met dezelfde logistieke uitdagingen”, aldus Gunter.

Gunter Rits nam het bedrijf samen met zijn broers over van zijn ouders in 2000.

Bewust lichtgewicht

“We willen bewust niet al te groot worden en een gezellig familiebedrijf blijven”, vertelt Gunter. “De derde generatie staat stilaan ook al klaar. Misschien dat zij er ooit anders over denken, maar voor mij en mijn broers mag het bedrijf gerust nog jarenlang op deze manier blijven werken”.
“We kozen bewust voor vrachtwagens uit ultralichte materialen om zo veel mogelijk te kunnen laden en zo weinig mogelijk te verbruiken. Verf is niet het meest lichte materiaal om te transporteren, dus op deze manier compenseren we dat een beetje. De vrachtwagens zijn dan wel wat duurder in aankoop, maar dat halen we er sowieso uit. We rijden ook lang met onze vrachtwagens, en zetten ze zes jaar lang dagelijks in. Daarna gebruiken we ze nog 1 à 2 jaar als reservevoertuig”.
Voor het comfort van hun chauffeurs werd er ook voor gekozen om elke vrachtwagen met een slaapcabine uit te rusten, ondanks het feit dat er enkel dagritten mee gedaan worden. “We leveren immers enkel in de Benelux. Maar je medewerkers moet je soigneren. We hebben vier magazijniers en zeven chauffeurs in dienst. We zijn er trots op dat ze allemaal al jaren bij ons in dienst zijn. De meesten blijven hier van het moment dat ze beginnen, tot aan hun pensioen. Ook dat is het voordeel van een klein familiebedrijf te blijven: onze medewerkers zijn een deel van de familie. Ze kunnen altijd bij mij of mijn broers terecht met vragen.”

Tegen 60 km/u terug naar België

“We leiden nieuwe chauffeurs zelf op. Dat is nodig: voor we vertrekken, is een grondige controle van de lading essentieel: zit alles wel goed vast? Een chauffeur maakt het bij ons meestal maar één keer mee dat een verfpot in de vrachtwagen omvalt. Dat is zo vervelend om op te kuisen, dat het erna nooit meer gebeurt”, lacht Gunter.
“Ik rij trouwens zelf ook nog heel regelmatig. Je moet immers zelf voeling blijven houden met die distributie. De trip die me voor altijd zal bijblijven? Ik ben in de jaren ‘80, nog voor de euro en nog voor de gsm, naar Denemarken gereden met beursmateriaal voor een klant. Een collega vertelde me dat de overzetboot in Denemarken zo’n 5000 Belgische frank heen en terug zou kosten. Ik had voor de benzine ook nog 5000 frank mee. Kom ik aan die overzetboot, bleek het 4500 frank heen én 4500 frank terug te zijn. En ik had al voor 1000 frank getankt. Met bankkaart betalen, kon nog bijna nergens. Ik ben terug naar België gereden tegen 60 km/u op de autosnelweg om zo weinig mogelijk te verbruiken. Op de oprit van ons magazijn ben ik uiteindelijk in panne gevallen”, lacht Gunter.

Efficiëntie

“We hebben in al die tijd dus wel al wel heel wat zien veranderen. Tegenwoordig volgen we al onze trajecten op met Globespot en kunnen we dat geen half uur meer missen. Ik volg mijn chauffeurs hier continu op de voet, en bel hen zelfs regelmatig op om te adviseren een andere route te nemen, als ik merk dat het weer eens ergens vastloopt. Want die mobiliteit is toch wel een groot pijnpunt. Iedereen krijgt een bedrijfswagen, en ons wegennetwerk geraakt oververzadigd. Vroeger konden onze chauffeurs 20 à 25 leveringen per dag doen, nu nog 15 à 20. Enkel door de structurele files op ons wegennetwerk.
Er is wel veel werk, zeker als je een serieus bedrijf bent, met goeie chauffeurs werkt en je klanten de service biedt die ze verdienen. En de prijzen stijgen dan wel, maar de kosten stijgen door die files ook aanzienlijk. We zetten daarom zo veel mogelijk in op efficiëntie, en het korter maken van de ritten. Maar de technologie verandert zo snel: misschien rijden we binnenkort wel allemaal aan mekaar en het internet geconnecteerd met automatische besturing op het linkerrijvak?”, besluit Gunter.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!