Trafuco: “De chauffeur is onze prioriteit”

Trafuco is een zeer recente laureaat want het bedrijf won de titel van Transporteur van het Jaar in 2015. Met een groei van 45%, is het duidelijk dat de voorlaatste winnaar van de award volop surft op de golven van dit succes. Waarschijnlijk omdat Trafuco beslist heeft om alles in het werk te stellen om een kwaliteitsvolle service te bieden in combinatie met bekwame chauffeurs. De herinnering aan de titel ligt nog vers in het geheugen bij Marc Van den Broeck, eigenaar en CEO van Trafuco: “Voor het personeel, maar ook voor derden, heeft deze titel een belangrijke impact gehad. Iedereen weet deze overwinning naar waarde te schatten. Deze titel is een beloning voor het geleverde werk van de afgelopen tien jaar en voor de uitstekende gezondheid waarin het bedrijf verkeert. De overwinning smaakte bovendien des te zoeter omdat ons bedrijf nog altijd 100% Belgisch is.”

Permanente groei

De voorbije jaren kende Trafuco een permanente groei dankzij de overname van verschillende bedrijven. Zo nam het bedrijf in 2016 de transportactiviteiten voor containers en huifopleggers van XPO Logistics in de Antwerpse haven over. Ook Alfred Talke Transport Services (ATTS) kwam recent in handen van Trafuco. Sinds de titel is het bedrijf meer dan ooit gegroeid. Marc Van den Broeck: “Op een jaar tijd zijn we met 45% gegroeid. Onze omzet steeg van 27 naar 39 miljoen met een wagenpark van meer dan 860 eenheden en een personeelsbestand van 325 werknemers. Ons wagenpark bestaat uit 260 trekkers, 200 tankopleggers, 80 huifopleggers, 320 chassis en 4 binnenschepen.” De activiteiten van Trafuco bestaan hoofdzakelijk uit het transport van vloeibare producten in tanks, huifwagen- en containertransport, maar het dienstenaanbod bestaat uit nog tal van andere activiteiten. Hierbij denken we aan het transport van gevaarlijke goederen, afvaltransport, tijdelijke opslag of de bevoorrading van schepen met smeerolie. Trafuco is gespecialiseerd in het vervoer over de weg en aansluitend vervoer op het spoor en het water. Bij transporten via het spoor of de waterwegen wordt de ‘first and last mile’ met een vrachtwagen afgelegd. We mogen evenmin voorbij aan een activiteit waar het bedrijf veel aandacht aan besteed: ADR-opleidingen en opleidingen ‘vakbekwaamheid’ voor het eigen personeel, maar ook voor derden. Dankzij dit veelvoud aan activiteiten is het bedrijf uit Schelle uitgegroeid tot één van de belangrijkste spelers in het Belgische transportgebeuren. Om dit statuut alle eer aan te doen, zet Trafuco voluit in op een kwaliteitsvolle dienstverlening. “De belangrijkste uitdaging van het transport is het vinden van goede chauffeurs. Chauffeurs die instaan voor kwaliteit. Onder het motto ‘wat jezelf doet, doe je meestal beter’, hebben we beslist om onze mensen zelf op te leiden in onze eigen transport academy. Als je succesvol wil blijven, moet je een bepaald niveau aanhouden. Daarom besteden we heel veel aandacht aan het menselijke aspect. De chauffeurs worden in hun vertrouwde omgeving opgeleid om het rijbewijs C/CE te behalen. Hiervoor werken we samen met de VDAB en het Sociaal Fonds. Ook onervaren chauffeurs krijgen de gelegenheid om de job te leren.”

Nog meer ijzers in het vuur

Een andere grote uitdaging is inspelen op de huidige verwachtingen. “Transport is een moeilijke sector. Het is vaak een gevecht tegen de klok en de overvolle wegen en de files maken het er ook niet gemakkelijker op. Om in te spelen op deze vereisten, is het belangrijk om het nodige realisme aan de dag te leggen t.o.v. de klanten. Een uitstekende service heeft zijn prijs. Tenslotte zou ik ook nog iets willen zeggen over de kilometerheffing. Ik hoop dat de kilometerheffing minstens ook van toepassing zou zijn op bestelwagens. In een ideale wereld zouden ook de personenwagens moeten betalen. Vrachtwagens zijn verplicht om op onze wegen te rijden. Het is de reden van hun bestaan. Personenwagens zijn echter niet altijd verplicht om gebruik te maken van onze wegen. Waarom moeten dan alleen vrachtwagens een heffing betalen?”, vraagt Marc Van den Broeck zich luidop af. Het is duidelijk dat de CEO van 20weet wat hij wil en voor de toekomst heeft hij nog meer ijzers in het vuur. “Onze belangrijkste doelstelling is om nog meer overnames te realiseren binnen onze sector. Een overnamebeleid dat gecombineerd moet worden met een organische groei om onze permanente groei te ondersteunen. Hierbij blijven we streven naar kwaliteit, veiligheid en respect voor het milieu.”

“Ik hoop dat de kilometerheffing minstens wordt uitgebreid naar bestelwagens.” (Marc Van den Broeck)

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo