Track & Trace 4.0: Een steeds fijnere opvolging

 31/08/2018  Claude Yvens  Fleet Management
Track & Trace 4.0: Een steeds fijnere opvolging

Omdat basis track & trace diensten gemeengoed worden, schakelt de evolutie over naar een steeds verder doorgedreven integratie met andere hulpmiddelen en door een meer gerichte toepassing op het niveau van de goederen zelf.

De sensoren voor het opvolgen en de telecommunicatiediensten zien hun prijzen constant dalen. Vandaar dat de eenvoudige lokalisering van objecten gemeengoed is geworden. “Track & trace gaat verder dan de chauffeur, de vrachtwagens en de oplegger”, verklaart Dirk Lambrechts, de CEO van Geo Solutions (Cronos Group).

Het internet van objecten

“Met de ontwikkeling van het internet van objecten zullen we dat kunnen toepassen op alle mobiele objecten zoals paletten of colli’s. Hiermee creëren we een complete keten van opvolging, maar de pure en eenvoudige track & trace maakt daar slechts een deel van uit. Het is de uitwisseling van informatie met computers zoals TMS die zorgt voor de toegevoegde waarde van het systeem. Indien we bovendien het track & trace systeem kunnen integreren in een eCMR systeem is het vervolgens gemakkelijk om een app uit te denken die de traceerbaarheid verzekert van iedere zending voor de klant. Vergeten we niet dat de eCMR slechts een toepassing op zich is. Het is slechts een zijdelings toegevoegd platform.”

Om verder te gaan en meer bepaald T&T sensoren te kunnen toepassen op kleinere, mobiele objecten, moet de technologie nog wat verder evolueren. Dirk Lambrechts: “De grootste uitdaging situeert zich op het vlak van batterijen. Op dit moment kosten de batterijen, die gebruikt worden door actieve sensoren (die zelf hun positiesignaal uitzenden, nvdr) nog teveel. Dat kan wel voor het volgen van goederen met een hoge waarde. Voor de andere goederen moeten we ons tevreden stellen met passieve sensoren (die reageren op externe stimuli, nvdr). Die kosten tussen de 2 en 5 EUR per stuk.”

“Wij hebben het potentieel om gelijk welk object te volgen”, voegt Peter Bal er aan toe (Vice President Digital Customer Services bij Wabco). “Maar dat heeft een kost die in verhouding moet staan tot de waarde van de informatie. Bovendien moet het voor het systeem mogelijk zijn om al die informatie te verwerken.” Volgens Bal zal de grootste toegevoegde waarde van track & trace bestaan in de mogelijkheid een meer dynamisch systeem toe te laten voor transportopdrachten. Dat zou bijvoorbeeld het permanent opvolgen van de staat van de lading (in gewicht en volume) toelaten en het opvolgen van de laadruimte.

Daarvoor is een grotere integratie vereist tussen de telematicaleveranciers. Voor Wabco, dat reeds heel wat gegevens haalt uit de oplegger (sensoren voor de asbelasting, remsystemen…) en dat beschikt over de Transics boordcomputers als krachtige bron van gegevens afkomstig van het motorvoertuig, is de weg reeds half afgelegd…

Track & trace op het niveau van de goederen is niet langer een utopie.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!