Touring Pechverhelping: klant met panne heeft stress

 05/08/2019  Erik Roosens  Expertise Center, Trucks & Trailers
Touring Pechverhelping: klant met panne heeft stress

“Een klant die naar onze centrale belt, zit in een stresssituatie”, zegt Bart Lanckmans, Field Manager van pechverhelper Touring in zone Brussel. “Het komt er op aan om hem of haar zo snel mogelijk uit die situatie te halen. Daarom laten we onze wegenwachter altijd terugbellen naar de gestrande klant om te zeggen dat hij onderweg is.”

Al 70 jaar gaan wegenwachters van Touring dagelijks de weg op om gestrande automobilisten – en nu ook fietsers – te helpen. Vroeger gebeurde dat met een R4, nu met een Ford Transit Connect. Lege accu’s en lekke banden maken bijna de helft uit van de interventies. Daarom heeft iedere wegenwachter een voorraad batterijen mee en een Multi-fit Wheel™, het universele reservewiel van Touring. Dat past via aangepaste wielnaven op de meeste voertuigen want nieuwe auto’s worden nu vaak geleverd zonder reservewiel. Meer dan 70 % van de defecten kan een wegenwachter ter plaatse herstellen.

Om bij te blijven met de nieuwste technologische ontwikkelingen zit iedere wegenwachter drie keer per jaar op de schoolbanken. Onlangs was dat een opleiding om elektrische fietsen te repareren, want ook die kunnen van de pechhulp genieten. Alleen al in de Antwerpse haven rijden 3.000 elektrische fietsen rond met een bijstandscontract van Touring. In Brussel zijn dat er 1500.

Bakfiets

Twee wegenwachters rijden met een elektrische bakfiets in de Brusselse stadskern om gestrande automobilisten te helpen.

Sinds kort rijden er ook twee wegenwachters met een elektrische bakfiets in de Brusselse stadskern om gestrande automobilisten te helpen. Ze leggen dagelijks tussen de 40 en de 50 kilometer af en doen acht tot tien interventies. De wegenwachters hebben 40 kilogram materiaal mee. Voeg daar nog 60 kilogram voor de bakfiets bij en het gewicht van de wegenwachter. Dan kom je ruim boven de 150 kilogram. Touring denkt er aan om ook in Gent en in Antwerpen fietsen in te zetten.

De meeste mensen bellen als ze pech hebben maar er is ook Touring Assist, een app waarmee de onfortuinlijke klant foto’s kan doorsturen zodat de wegenwachter de precieze locatie en het probleem onmiddellijk ziet. “Ook bij een lekke band is zo’n foto nuttig”, zegt Bart Lanckmans. “Zo weet de centrale welk interventievoertuig ze moeten sturen.”

Verkeerde brandstof

Voor bepaalde pannes heeft Touring specifieke voertuigen. Zo is er de Refuel service voor wie verkeerde of vervuilde brandstof tankte. Iedere maand doen de drie speciaal ingerichte interventiewagens 50 interventies. “Als een man belt, horen we vaak: mijn vrouw heeft getankt”, lacht Bart Lanckmans. Diesel in een benzinewagen komt minder voor omdat de opening te klein is voor het vulpistool. “Maar desondanks zijn er toch mensen die erin slagen om de tank met diesel te vullen.” AdBlue in de brandstoftank doen is dodelijk voor de motor. Als dat gebeurt, kan de motor niet meer worden hersteld.


Met de intrede van de elektrische voertuigen zijn er ook gestrande auto’s met een leeg accu. Daarom heeft Touring een Electric Vehicle Charger of EVC waarmee de elektrische wagen kan worden opgeladen. Iedere minuut vergroot de actieradius met één kilometer. Na enkele minuten kan de wagen dan zelf naar een laadpaal rijden. Op dit moment zijn er vijf interventies per maand meestal op de parkings van de luchthaven. Omdat de hoogte daar beperkt is, zal hiervoor de Peugeot Partner en Expert worden ingezet. Nu gebeurt het met de Ford Transit Custom.

Voor voertuigen die niet mogen worden gesleept heeft Touring ook vrachtwagens met een plateau. In Brussel heeft een op drie wegenwachters een C-rijbewijs. Ze werken in ploegen van zeven dagen. Topdagen zijn nog steeds maandagochtend en vrijdagmiddag en op zaterdag is het nu even druk als op een werkdag.

De Renault R4 is uit het straatbeeld verdwenen.

In Cijfers

  • 200 wegenwachters
  • 600 werknemers
  • 264.000 depannages per jaar
  • 120.000 sleepdiensten per jaar

(Her)bekijk onze reportage voor Transport & Van.TV 42 :

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!