TLV: “ een kilometerheffing voor elke vorm van goederenvervoer ”

 30/09/2015  Claude Yvens  Economie, Wetgeving
TLV: “ een kilometerheffing voor elke vorm van goederenvervoer ”

Vandaag heeft Viapass een toelichting gegeven over de invoering van de kilometerheffing. Transport en Logistiek Vlaanderen pleit altijd voor een kilometerheffing voor goederenvervoer en personenvervoer als die er al moet komen voor vrachtwagens.

“ TLV eist een consequente toepassing van de wetgeving, die elk motorvoertuig of een samenstel van voertuigen waarvan het maximaal toegestane totaalgewicht meer dan 3,5 ton bedraagt, onderwerpt aan de kilometerheffing.  Om de oneerlijke concurrentie tegen te gaan, moeten de voertuigen met trekhaak die een combinatie van meer dan 3,5 ton kunnen vormen, ook onderworpen worden aan de kilometerheffing. Ook al betreft het motorvoertuig een bestelwagen van maximaal 3,5 ton. Deze combinaties kunnen namelijk tot 9 ton lading vervoeren. Wanneer een voertuig van 3,5 ton een trekhaak heeft en dus een combinatie kan vormen, dan moet dit ook onder het toepassingsgebied van de kilometerheffing vallen.

Viapass houdt voorlopig vast aan een andere interpretatie van het decreet. Dat de bestelwagens met trekhaak uitgezonderd zouden blijven, is nefast voor wat men wil bereiken met deze kilometerheffing. Dat men in de communicatie steevast over vrachtwagens spreekt, is dan ook misleidend.”

Waarom een kilometerheffing voor elke vorm van goederenvervoer?

“ Er is enerzijds het aspect van de oneerlijke concurrentie”, antwoordt TLV. “ De leden van onze ondernemersorganisatie klagen dat zij werk verliezen aan bestelwagens met aanhangwagens die goederen vervoeren die voorheen enkel door vrachtwagens vervoerd werden. Ook de uitstoot per tonkilometer is opmerkelijk hoger wanneer goederen met deze combinaties vervoerd worden. Anderzijds heeft de overstap naar kleinere voertuigen ook een gevolg voor de mobiliteit. Meer voertuigen op de weg betekent nog meer kan op files, iets waar onze sector en alle pendelaars nu reeds onder kreunen.

De druk op de prijzen in de transportsector is onhoudbaar. Door de beperkte marges is de transportsector verplicht de gestegen kost integraal door te rekenen. Dat enkel het goederenvervoer met vrachtwagens geviseerd wordt door deze nieuwe belasting is voor de transportsector onaanvaardbaar.”

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!