TLV dagvaardt Parcify en Vengo

 08/06/2018  Claude Yvens  Wetgeving
TLV dagvaardt Parcify en Vengo

Transport en Logistiek Vlaanderen vindt dat de ‘Belgische Ubers van het goederenvervoer’ voor oneerlijke concurrentie zorgen en heeft ze voor de rechter gedaagd.

De redenering van TLV steunt op een recente beslissing van het Europees Hof van Justitie die oordeelde dat Uber transportdiensten aanbiedt en als vervoersbedrijf moet worden gezien. “We zagen dat oordeel als basis om gelijkaardige initiatieven op het vlak van goederenvervoer een halt toe te roepen. We zijn van mening dat ook Vengo en Parcify als tussenpersoon voor goederenvervoer voor derden moeten worden beschouwd. Zolang dat niet gebeurt, vervalsen de platformen de vervoersmarkt met oneerlijke praktijken”, stelt Lode Verkinderen, secretaris-generaal van TLV.

Parcify en Vengo schakelen particulieren in om hun pakjes te vervoeren, in plaats van professionele transporteurs. En dat kan niet, stelt Verkinderen. “Die particulieren beschikken niet over de vereiste vervoersvergunning. De wet eist een vergunning voor alle motorvoertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kg. En daar vallen alle bestelwagens en zowat alle personenwagens onder. Vengo en Parcify treden ook zonder vergunning op als vervoerscommissionair, als erkende tussenpersoon voor het vervoer van goederen voor derden. Ook dat kan niet. Zij omzeilen op verschillende vlakken de regels van de transportmarkt. Vreemd voor een bedrijf dat als dochter van bpost door de federale overheid wordt gecontroleerd.”

TLV heeft dus Parcify en Vengo voor de rechter gedaagd en vordert een dwangsom van 1.000 euro per dag dat Parcify en Vengo nog langer vervoersdiensten organiseren zonder vergunning.