TGW: “Economen zien nog geen einde aan de groei van e-commerce en dat is ook ons aanvoelen”

 18/08/2016  Claude Yvens  News Logistics, Handling, Logistics

Het Oostenrijks TGW, specialist in magazijnautomatisering, opent een Benelux-kantoor nabij het Nederlandse Roosendaal. Het is een logische stap in een strategie van snelle groei waarbij de logistiek voor e-commerce een centrale rol speelt.

“We hebben voor onze groei gefocust op een aantal sectoren waar we veel kennis en ervaring hebben én waar we kansen zien voor automatisering. Daarom specialiseren we ons op kledij, voedingsdistributie en handelswaren,” zegt Georg Kirchmayr, president van TGW.

Dat zijn net ook sectoren die sterk onder invloed staan van de komst van e-commerce. Bedrijven en dienstverleners moeten zich aanpassen aan een veranderend consumentengedrag en daarom zal ook hun logistiek wijzigen. Een aantal van hen zal bijvoorbeeld zeer sterk gaan automatiseren in functie van de kleine bestelvolumes die typisch zijn voor aankopen via webwinkels door individuele klanten en bedrijven. “We hebben daarom ons aanbod aan producten heel precies gericht op de ondersteuning van het pickproces waarbij magazijniers individuele producten nemen. Dat houdt ook in dat we een hele resem specialiteiten niet in huis hebben: geen bagagebehandeling, geen roestvrijstalen apparaten voor de voedingsindustrie, geen hoogbouwmagazijn met pallets, geen postsorteersystemen. We hebben een strategie uitgetekend en we hebben die rigoureus volgehouden,” zegt Georg Kirchmayr.

De opening van een kantoor in de Benelux komt er na het tekenen van twee grote contracten in de sector. Het contract voor de automatisering van een nieuw DC van bol.com is voor ons een visitekaartje van goudwaarde. In België zal TGW het nieuwe magazijn van TVH automatiseren,” zegt Hans De Sutter, head of sales TGW Logistics Benelux.

Georg Kirchmayr maakt zich sterk dat de keuze voor e-commercelogistiek ook in de toekomst nog de juiste is. “Economen zien nog geen einde aan de groei van e-commerce en dat is ook ons aanvoelen. In veel bedrijven begint men er nu pas mee, dat zien we goed genoeg bij onze klanten. En dat over de hele wereld. China is nog maar pas begonnen, maar het is nu al de grootste e-commerce markt ter wereld.”

Dat bevestigt ook Peter Somers, CEO van SprintPack, die als keynote spreker optrad tijdens de opening van het nieuwe kantoor. “De sector groeit met 12% in 2016. Nu maakt het nog 2,5% uit van het bruto binnenlands product, maar dat aandeel stijgt snel. Er is dus een zeer groot potentieel.  Maar de uitdagingen zijn gigantisch. Consumenten worden zeer veeleisend op het vlak van snelle leveringen liefst op een afgesproken uur. Om dat te realiseren aan een redelijke kost moeten nieuwe oplossingen worden gezocht. Het zijn in de eerste plaats bedrijven als Amazon en Google die experimenteren met nieuwe vormen van dienstverlening, maar ook kleine startups hebben originele oplossingen zoals leveren waar je bent (Parcify) of leverrobots (Domino Pizza).”

Georg Kirchmayr: “We zien in het Verenigd Koninkrijk en in de VS heel veel activiteiten rond thuisleveringen van boodschappen. Engeland loopt zeker voorop in deze sector, maar nu zijn Google en Amazon ook gestart. Het gaat daarbij om ernstige en goed gefinancierde projecten. Dat maakt ook heel wat los op het Europese continent. We zien nu dat ook Rewe en Edeka wakker zijn geschoten. Walmart in de VS wil zich ook niet de kaas van het brood laten eten door de internetgiganten.”

Van leverancier naar integrator

Foto 2-w800-h600

Hans De Sutter, head of sales TGW Logistics Benelux

De focus op deze groeisector past in een strategische koerswissel van TGW. Tot voor kort was het bedrijf bekend als een leverancier van rollenbanen, goederenliften, automatische magazijnsystemen en andere toestellen voor een moderne magazijninrichting. Die apparaten werden echter steeds ingepast in een systeem dat door een integrator werd uitgetekend. TGW heeft intussen beslist om zelf ook als integrator de markt op te gaan en om dus de verantwoordelijkheid te nemen voor het gehele project. In functie daarvan is ook het aanbod op het vlak van software sterk uitgebreid met een reeks van logistieke pakketten zoals een WMS, een warehouse control system en de software voor het aansturen van de PLC’s en geautomatiseerde apparaten. De overname van IT-bedrijf Klug in 2014 past ook in dat kader. “Die strategiewijziging heeft het bedrijf geen windeieren gelegd: het bedrijf heeft de voorbije 5 jaren zijn omzet meer dan verdubbeld en de doelstelling voor 2020 is om die prestatie nog eens over te doen. Daarbij mikt het bedrijf in de Benelux op de sterke groei en een marktaandeel van 20%,” zegt Hans De Sutter.

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!