Test: Scania Streamline R580 V8

 13/03/2014  Yannick Haesevoets  Trucks
Test: Scania Streamline R580 V8

Iedereen dacht dat, net zoals bij Mercedes en MAN, de Euro-6-norm ook bij Scania het einde zou betekenen van de V8’en. Maar niets bleek minder waar: tegen alles in heeft de Zweedse constructeur zich uitgesloofd om een V8-gamma aan te bieden dat aan de recentste milieunormen voldoet. De liefhebbers van prachtige machines en bijhorende geluiden – ah, dat typische geronk van een achtcilinder in V-vorm! – kunnen dus een vreugdedansje maken. Wij behoren ook tot die liefhebbers en wij hebben er dan ook ontzettend van genoten om plaats te nemen achter het stuur van de R580 voor een proefrit op ons gebruikelijke testtraject.

De enige pretbederver die de verbruiksresultaten van deze test ernstig verstoord heeft, was het weer. De proefrit verliep in afschuwelijke weersomstandigheden: de hele dag niets dan rukwinden en slagregen. En als kers op deze (niet zo lekkere) taart, hebben we de volledige 20 km van ons traject op de ring rond Brussel ononderbroken files moeten trotseren!

Een echte cockpit

Een terugblik. In 1991 wordt de benaming Streamline voor het eerst gebruikt ter gelegenheid van het 100-jarige bestaan van het merk. Het ging toen om een voertuig van de 3-serie met een aerodynamica waaraan men erg hard gewerkt had (een vermindering van de luchtweerstandscoëfficiënt tot 15 %). Aanvankelijk werd deze ‘Streamline-behandeling’ bedacht ter verbetering van het brandstofverbruik van de langeafstandsvoertuigen (trekkers van de R-serie met slaapcabine), maar geleidelijk werd ze ook toegepast op alle R-cabines die er toen waren (korte cabine, slaapcabine of Topline). De Streamlines werden tot in 1995 gebouwd, totdat de productie ervan stopte bij de lancering van de 4-serie… tot ze verleden jaar uit de vergetelheid raakten en gebruikt werden voor de huidige Scania-generatie.

Testvoertuig. De V8-motor van 580 pk en de Topline slaapcabine met verhoogd dak gaven duidelijk aan dat dit voertuig geknipt was voor intensief langeafstandsvervoer. Uiteraard was ook de Opticruise-versnellingsbak van de partij, in dit geval in combinatie met de Scania Active Prediction. Dit is een cruisecontrolsysteem dat de topografie van de route voorspelt en waarop we later terugkomen in dit artikel. Ook de veiligheidsuitrusting was compleet (ACC, Lane Guard Assist, Retarder,…).

Cabine. Ook al begint de last der jaren er stilaan een beetje op te wegen, toch blijft de Scania R met Topline-cabine zijn onmiskenbare uitstraling behouden evenals zijn populariteit bij vrachtwagenchauffeurs voor wie er maar één ‘king of the road’ is. In afwachting van de lancering van een volledig nieuw model – naar verluidt eind 2014 of begin 2015 -, heeft Scania verleden jaar gewerkt aan de aerodynamica door de benaming ‘Streamline’ opnieuw van stal te halen. De ingrepen betreffen vooral het afvlakken van de hoeken van de cabine om de luchtweerstand te verminderen en het toevoegen van een luchtstroomrichter (in chroom op de V8) boven de lampen om een zekere mate van turbulentie te behouden zodat de deuren beter beschermd worden tegen vuil en andere projectielen. Verder hebben de Zweedse ingenieurs gezorgd voor een beter afgetekende zonneklep, hier ook weer om de Cx-waarde te verbeteren. Deze wijzigingen hebben geen fundamentele invloed op het uiterlijk van de R, maar ze dragen wel bij tot een vermindering van het brandstofverbruik van 1 %. Alle beetjes helpen…

Dashboard. De jaren verstrijken, maar één ding blijft altijd hetzelfde: het dashboard – de cockpit zou ik eigenlijk bijna moeten zeggen – van de Scania blijft altijd even aangenaam. De retouches van het meubilair en de kwaliteit van het gebruikte plastic trekken de kwaliteitsperceptie omhoog. En de ergonomie blijft een van de belangrijkste troeven van de Scandinavische langeafstandsvrachtwagen, behalve misschien het feit dat er een paar bedieningen verstopt zitten onder het stuur. Dit grote, multifunctionele stuur draagt trouwens ook bij tot een goede, algemene rijhouding. Ook scoort de R punten op het vlak van grafische vormgeving en verlichting van het dashboard, dat niet alleen goed leesbaar is, maar ook een zekere klasse uitstraalt.

Prestaties vergelijkbaar met die van de vorige 620 pk

Aandrijflijn. Scania is een beetje zoals ‘the Last of the Mohicans’. Nadat Mercedes-Benz en MAN hebben afgezien van hun V8 ten gevolge van de invoering van Euro 6, is de Scandinavische constructeur de enige met nog een 8-cilinder in zijn armada, die bovendien verkrijgbaar is in drie vermogensniveaus (520, 580 en 730 pk). Ons testvoertuig bereikt zijn maximale vermogen (580 pk) bij 1.800 tpm terwijl het comfortabele maximale koppel van 2.950 Nm beschikbaar is tussen 1.000 en 1.350 tpm. Hiermee biedt de R580 prestaties die vergelijkbaar zijn met die van de vorige Euro-5-motor van 620 pk dankzij een bredere beschikbaarheid van het maximale koppel en een ‘vollere’ vermogenscurve. Deze mooie, grote V8 wordt gekoppeld aan de geautomatiseerde versnellingsbak Opticruise (12 versnellingen), waarvan Scania de laatste jaren onophoudelijk de prestaties heeft verbeterd en die nu tot volle ontwikkeling is gekomen. Er kunnen drie specifieke modi geselecteerd worden, te kiezen tussen ‘Standard’, ‘Economy’, ‘Power’ en ‘Off Road’. Ook de ‘Scania Active Prediction’ kan voortaan gecombineerd worden met de Opticruise. Deze anticiperende cruisecontrol gebruikt de gegevens van de GPS en een topografische kaart om de kruissnelheid heel precies te regelen in combinatie met een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Zo kan men in de ‘Eco’-modus tot 12 % onder de geprogrammeerde snelheid gaan alvorens terug te schakelen, terwijl dit in de ‘Standard’-modus tot 6 % gaat.

Algemeen comfort. Ook al behoort hij niet tot de meest recente producties van tegenwoordig en ook al heeft hij nog geen platte vloer (daarvoor zullen we de volgende generatie moeten afwachten), de Scania R Topline blijft een zeer aangename cocon voor de chauffeur. Er is voldoende ruimte voor trajecten met dubbele bemanning. De onderste slaapplaats, die voortaan standaard uitschuifbaar is op de R, is comfortabel en voldoende groot. Er zijn ook talrijke en handige opbergmogelijkheden. Boven de voorruit was er in ons testvoertuig iets wat bijna een ‘kitchenette’ kan worden genoemd: een microgolfoven en een koffiezetapparaat hebben immers de plaats ingenomen van de bovenste kasten. Wat de materialen betreft, bijna het volledige interieur van onze cabine was afgewerkt met leder, zelfs de ruimte tussen de twee zetels!

In de ban van de V8

Dynamisch rijgedrag. Laten we er geen doekjes om winden: rijden met een V8 met een cilinderinhoud van 16,4 liter onder de motorkap is sensationeel. Ten eerste heb je dat geluid van een V8, een dof geronk dat nog sterker wordt bij het versnellen, zonder ooit storend te zijn. Dan heb je die reserve aan koppel, die onuitputtelijke souplesse waarmee je kunt zakken tot 850 tpm voordat je terugschakelt. En dan heb je nog dat bijna sportief optrekken (wij zijn erin geslaagd te patineren op een rondpunt met nat wegdek!)  en dat vermogen waarmee we de helling van Geraardsbergen opgereden zijn met 60 km/u in 9e versnelling… En de retarder met zijn 320 kW bij 2.400 tpm, die heeft zich op elk moment met succes van zijn taak gekweten. Met zijn vijf niveaus – de concurrenten hebben er meestal drie -, kan je met deze retarder de vaartvermindering heel precies moduleren. De Scania R verraadt echter duidelijker zijn leeftijd op het vlak van het panoramische zicht: naar voren toe is de voorruit niet gigantisch groot (door het modulaire ontwerp dat Scania zo na aan het hart ligt, is die identiek voor de P, de G en de R) terwijl het zijzicht een beetje gehinderd wordt door de achteruitkijkspiegels, op een rondpunt bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor de vering die een beetje rusteloos is op wegen in slechte staat. Op dat vlak staan de nieuwste producties van de concurrentie toch wat verder.

 

Met zijn 32,80 l/100 km bevindt de R580 zich ergens onderaan in ons klassement van brandstofverbruik. Ter vergelijking bijvoorbeeld de opmerkelijke prestatie van de R730 Euro 5: 29,64 l/100 km. Maar, zoals ik eerder al vermeld heb, moeten de resultaten van de R580 geïnterpreteerd worden op basis van de (slechte) weersomstandigheden tijdens de volledige duur van de 350 km testroute (sterke wind, slagregen,…). Daarbij kwam nog dat de ring rond Brussel volledig verstopt was, wat ons een goede 50 l/100 km heeft gekost, die wij dus niet meegerekend hebben voor het eindresultaat. Hoewel een V8 onvermijdelijk meer verbruikt dan een 6-cilinder, lijkt een verbruik van 31 l/100 km ons een realistisch objectief bij normale weersomstandigheden.

 

Lees alles over Scania in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!