Test Scania S730 : Dream of the Road

 31/03/2017  Christophe Duckers  Trucks, Nieuwsbrief
Test Scania S730 : Dream of the Road

Journalisten worden echt wel in de watten gelegd! Een voertuigtest in een fonkelnieuwe Scania is al een ervaring op zich. Maar als je het neusje van de zalm voorgeschoteld krijgt, meer bepaald een S-cabine (met platte vloer) met V8 en 730 pk onder de motorkap, dan moet je toch even in je wang knijpen… Gelukkig zijn we niet egoïstisch en laten we onze lezers met volle teugen meegenieten. Een relaas van een doodgelukkig kind dat zopas nieuw speelgoed gekregen heeft…

Voorgeschiedenis. We hebben er 21 jaar op gewacht… De Scania 4-serie werd in 1995 aan het grote publiek voorgesteld. In 2005 en in 2013 was dit model voorwerp van een opfrisbeurt. Op het moment dat iedereen er logischerwijs van uitging dat 2016 het jaar van de ‘5-serie’ zou worden, hield de Zweedse truckbouwer het vrij sober door voor de benaming ‘Next Generation’ te kiezen. In dit kader wordt de ‘R’ de versie voor het ‘normale’ langeafstandsvervoer, terwijl de ‘S’ de versie is met volledig platte vloer: een primeur voor Scania. De lancering van deze ‘volgende generatie’ ging gepaard met een stortvloed aan cijfers en superlatieven: 10 miljoen afgelegde kilometers, een investering van 20 miljard Zweedse Kronen, 10 jaar ontwikkeling. Sterker nog: de grootste investering in de 125-jarige geschiedenis van Scania… Moet er nog zand zijn?

King of the Road voor één dag…

Testvoertuig. Kort samengevat: alle toeters en bellen waren ruimschoots aanwezig. Zo mochten we onze testrit aanvatten in de allergrootste ‘S’-cabine met vier treden en volledig platte vloer. Verder konden we ook terugvallen op de zwaarste motor van het pak, meer bepaald de V8 van 16 liter en 730 pk. Het interieur kon uiteraard niet onderdoen: leder en chroom waren overvloedig op de afspraak dus… Met ACC, LDW, TPM, AEB, FLC,… mochten we ons – hoe kan het ook anders – ook al niet echt beklagen over de veiligheidsvoorzieningen. De Opticruise van de derde generatie, de uitmuntende automatische versnellingsbak van het huis, kon uiteraard ook niet ontbreken. Voor de volledigheid voegen we eraan toe dat ons testvoertuig een brugverhouding van 2.92 had. Met de lancering van het nieuwe gamma, zal het voor de klanten ook mogelijk zijn om voor een brugverhouding van 2.35 te kiezen. Dit om zoveel mogelijk brandstof te besparen tijdens de eindeloze trajecten op de autosnelweg. Deze optie is uiteraard niet onmiddellijk van toepassing op deze S730. Wie voor zo’n mastodont gaat, zal per definitie minder interesse hebben voor het verbruik…

Cabine. Na het lange wachten, hadden sommigen zich wellicht aan iets esthetischer, innovatiever of spectaculairder verwacht. Hierbij denken we o.a. aan de stijloefening die Volvo maakte met de FH of Mercedes-Benz met de Actros. Scania heeft er echter voor gekozen om trouw te blijven aan de typische kenmerken van het merk. Min of meer vergelijkbaar met wat Audi doet. Deze strategie heeft wel het voordeel van de herkenbaarheid. Men heeft direct door dat het een Scania is! Op het eerste zicht lijkt de Scania iets minder gestroomlijnd in vergelijking met de vorige generatie. Hij lijkt zelfs het kubusvormige van de DAF XF over te nemen! Maar vergis u niet… hij is een stuk aerodynamischer dan zijn voorganger. Bovendien loopt hij nog altijd in de kijker. Tijdens onze testrit werd de nieuwkomer uitvoerig gefotografeerd. Onze Scania voor één dag was bovendien een druk gesolliciteerde prooi voor selfies. Hij is en blijft de King of the Road natuurlijk!

Dashboard. Een echt succesverhaal! En het is niet dat de lat laag lag, want het dashboard was één van zijn grootste troeven van de 4-serie. De afwerking staat meer dan ooit op punt. Dit uit zich onder meer in het gebruik van hoogwaardige materialen, een logische indeling van de cockpit en een nog betere ergonomie. Naar goede gewoonte zijn er nieuwigheden die ons absoluut kunnen bekoren. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan de bediening van de koplampen, die ingewerkt werd in de deurbekleding. Een ander voorbeeld is de positie van het dashboard. Door het instrumentenpaneel iets lager te plaatsen, is de zichtbaarheid merkbaar verbeterd. De vormgeving en de verlichting van de verschillende displays is zeer verfijnd. Ook hier is het duidelijk dat de ontwerpers van Scania de mosterd haalden bij Audi (dat net als Scania deel uitmaakt van de VW-groep).

Luxueus, rustig en verleidelijk

Aandrijflijn. In tegenstelling tot de concurrentie, houdt Scania vast aan het V8-concept. De diehard vrachtwagenliefhebbers zullen er niet rouwig om zijn. De 16.4 liter motor is beschikbaar in drie vermogens:

  • 520 pk (382 kW) bij 1.900 t/m
  • 580 pk (427 kW) bij 1.900 t/m
  • 730 pk (537 kW) bij 1.900 t/m

De zwaarste jongen van het pak – de S730 – ontwikkelt een maximumkoppel van 3.500 Nm, tussen 1.000 en 1.400 t/m. Dit laat de chauffeur toe om alle trajecten in het beste comfort af te leggen, los van elke hellingsgraad of gewicht van de lading! De 16 liter motor haalt niet alleen andere prestaties dan de 13 liter krachtbron (370, 410, 450 en 500 pk), maar onderscheidt zich ook door de manier waarop hij voldoet aan de Euro 6-normen. Hij doet met name beroep op zowel uitlaatgashercirculatie (EGR) als nabehandeling van de uitlaatgassen aan de hand van een katalysator (SCR).

Voor de lancering van de Scania van de volgende generatie, hebben de ingenieurs ook flink gesleuteld aan de Opticruise automatische versnellingsbak. Dankzij het remmechanisme op het tussenassysteem, ter vervanging van de klassieke synchronisatie, worden de schakeltijden met ongeveer de helft ingekort.

Algemeen comfort. Hier moeten we een beetje in herhaling vallen: luxe, rust en verleiding. De kwaliteit aan boord van de nieuwe Scania deed ons spontaan denken aan het interieur van de meest luxueuze personenwagens. Maar dan wel met een paar extra troeven: ruimte en comfort. De bestuurdersomgeving is 5 cm langer geworden en 16 cm hoger in de versie met platte vloer (2,07 m vrije hoogte). Moet het gezegd dat de chauffeur er veel manoeuvreerruimte heeft bijgekregen? De comfortboost wordt ook weerspiegeld in het aantal opbergvakken, die qua aantal gestegen zijn in vergelijking met de vorige generatie. Ook het inklapbare multifunctionele eet- of bureautafeltje ter hoogte van de passagierszetel is bijzonder handig. Afronden doen we met de verbetering van de geluidsdichtheid. Hoewel we geen objectieve waardemeter hadden, stelden we vast dat het geluid van de motor en van de wind nauwelijks hoorbaar was. Jammer genoeg drong het gelukzalige geluid van de V8-motor niet door tot in cabine…

Puur genot

Rij-impressies. De hamvraag was of de nieuwe Scania echt beter is dan zijn voorganger. Het antwoord? Ja, hij is beter. We waren eerder al lovend over de gevoelige verbetering van de afwerking en het comfort van de nieuwe generatie. Er zijn echter nog duidelijke tekenen van vooruitgang. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan de gedragingen van de ophanging op oneffen wegen: deze ophanging werd hertekend en voelt nu een pak zachter aan. De prestaties van de V8 met 730 pk zijn ronduit verbluffend. De 16 liter motor maalt de kilometers met een ongezien gemak af. Hierbij wordt hij voorbeeldig ondersteund door een Opticruise in topvorm. Manueel schakelen is niet meer aan de orde! De motorrem had daarentegen iets krachtiger mogen zijn. Op dat vlak scoren de Actros en de FH beter. Op de heuvelachtige passages hadden we iets te vaak de neiging om op onze retarder terug te vallen. Afsluiten doen we met het verbruik, dat nu niet meteen het belangrijkste criterium is bij voertuigen van dit kaliber. Toch wist onze krachtpatser netjes onder de symbolische barrière van 30 l/100 km te blijven. Met 29,53 liter per 100 kilometer deed onze Scania het iets beter dan de Volvo FH16.750, die ook al een fraaie score van 30,30 l/100 km wist neer te zetten.   

Los van al deze zakelijke overwegingen (wat is een liter diesel als je 730 pk meesleurt?), kunnen we u alvast één ding verzekeren: u komt ongetwijfeld volop aan uw trekken achter het stuur van deze Scania S730!

Lees alles over Scania in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!