Test Renault T440 Sleeper Cab

 01/04/2018  Pierre-Yves Bernard  Trucks & Trailers
Test Renault T440 Sleeper Cab

In 2013 ontdekte de wereld van het transport, soms met verstomming, de nieuwe, gedurfde cabine van Renault Trucks. De opdracht van het T gamma was zowel de Premium te vervangen als de legendarische Magnum. Geslaagde opdracht.

Ondertussen zijn we gewend aan het vernieuwende aspect van de T met zijn grille in trapeziumvorm, die breekt met de V-vorm die tal van concurrenten gebruiken. De trapeziumvorm vinden we trouwens eveneens terug in de cabine zelf, die 2500 mm breed is aan de achterkant maar slechts 2350 mm vooraan. Niet onlogisch, want dat is bijzonder gunstig voor de luchtpenetratiecoëfficiënt.

Unieke structuur

Cabine. De T serie is onder te verdelen in diverse uitvoeringen van de cabine: Day cab (kort, standaard hoogte, drie treden, geen slaapgedeelte), Night & Day (lang, standaard hoogte, drie treden, slaapgedeelte), Sleeper Cab (lang, verhoogd dak, drie treden, bed beneden en bed boven in optie) en tenslotte de High Sleeper Cab (lang, extra verhoogd dak, vier treden, vlakke cabinevloer, twee bedden). Het is een Sleeper Cab, met andere woorden het vlootmodel dat in de eerste plaats de opvolger is van de Premium, die we dit keer konden testen.

Wie nog de opstap achter het portier heeft gekend van de Magnum, zijn deuropening tot 70°, zonder te praten over de handgreep ter hoogte van het slaapgedeelte (met vaak vuile handen als resultaat!), zal blij zijn te kunnen terugkeren naar een meer klassieke oplossing en de drie treden die naar het interieur van de T cabine voeren.

Merken we bovendien nog een punt op waarover zowel de chauffeurs van de Magnum als de Premium zich beklaagden: de van buitenaf bereikbare koffers. Ze waren te klein, niet praktisch, niet waterdicht… terwijl de chauffeur nu vier echte opbergkoffers ter beschikking heeft. De grootste, in de hoogste positie, zijn bovendien toegankelijk vanuit de cabine.

Nieuw interieur

De veiligheidsgordel is rood (origineel). Het nieuwe stuurwiel laat zich instellen zoals bij de Duitse concurrentie via een knop op het instrumentenbord, rechts van het stuur. Dat stuur is aangenaam van gevoel en omvat een groot aantal intuïtieve bedieningen om het rijden aangenamer te maken. Het stuur kan bovendien wegkantelen bij het verlaten van de cabine, zonder evenwel evenveel ruimte te laten als bij sommige concurrenten.

Het instrumentenbord is rondom de chauffeursplaats gevormd en ergonomisch van ontwerp. De kwaliteit van de afwerking valt op en is zeer zeker een verbetering ten opzichte van de Premium of Magnum. Wat eveneens vrij uniek is in dit genre is de mogelijkheid om bepaalde bedieningen te verplaatsen naargelang zijn gewoonten of de werkomstandigheden. Een ander interessant punt is de zonneklep, elektrisch bediend en met één enkel steunpunt. Het is duidelijk een betere oplossing. De bediening is boven de chauffeur geplaatst. Het is wat jammer dat die bediening niet gemakkelijker onder bereik valt op het instrumentenbord.

Voor wie niet de gewoonte heeft het handboek van het voertuig door te nemen, is het goed om weten dat de stroomonderbrekers voortaan bereikbaar zijn via het bovenste, centrale gedeelte van het instrumentbord, onder een antislip mat, die kan gebruikt worden voor het afleggen van persoonlijke voorwerpen.

Rechts van het stuur bieden verschillende hendels de mogelijkheid de belangrijkste functies te bedienen, zoals onder meer die van de geautomatiseerde versnellingsbak. Naar het voorbeeld van zijn Zweedse neef is de parkeerrem elektrisch. Automatisch ingeschakeld bij het stilleggen van de motor, wordt de chauffeur er bij het openen van de deuren anderzijds voor verwittigd door een akoestisch signaal. Bij het vertrekken volstaat een aangehouden druk op het gaspedaal om hem automatisch weer te lossen.

De centrale console verdient eveneens alle lof. Groter uitgevoerd, zijn in het midden twee HD kleurenschermen opgenomen van 7 duim. Links daarvan bevinden zich de niveaus en waarschuwingslampen. Rechts is de toerenteller geplaatst. Het scherm biedt heel wat interessante informatie voor de chauffeur. Nochtans is hier geen sprake van een echte coach, maar van boodschappen die op het goede moment arriveren, zoals « het gebruik van de motorrem / remvertrager is beperkt want het motortoerental is te laag ». Rechts van het stuur is het scherm van de navigatie ondergebracht, eveneens een 7 duim scherm.

De opbergruimten in het interieur binnen handbereik zijn goed verspreid. De centraal op het instrumentenbord aanwezige opbergkoffer is interessant, net als de twee andere, lichtjes naar de kant van de passagier toegekeerd. Ze worden gekoeld dankzij een eenvoudig maar vindingrijk systeem, waarbij de klimaatregeling doorheen de koffers geleid wordt. We kunnen nog de twee vakken citeren voor het opbergen van betaalkaarten, die subtiel ondergebracht zijn bij de chauffeur en zijn passagier, of het systeem om de portieren ’s nachts te blokkeren (geen nood aan een spanriem!).

Opgewaardeerde rustruimte

Het is op dit niveau dat de evolutie het best merkbaar is. Met de bovenste ‘hangmat’ van de Premium is voorgoed afgerekend. Het onderste bed kan uitgetrokken worden en is tevens opklapbaar om een gemakkelijker toegang te verlenen tot de opbergruimten. Het beste komt nog met het echte bovenbed, toegankelijk via een weg te klappen laddertje. Dit bovenste bed is tevens in de breedte te veranderen. Door het voorste gedeelte omhoog te plaatsen kan de chauffeur zijn persoonlijke spullen opbergen zonder het risico te lopen dat hij alles op zijn hoofd krijgt bij het eerste het beste forse remmanoeuvre. Wat de verplaatsingen binnen de cabine betreft, dat heeft niets meer gemeen met de Premium van voorheen.

Techniek. Er zijn twee motorblokken beschikbaar, de DTi11 (380, 430 en 460 pk) en de DTi13 (440, 480 en 520 pk). Waar de Sleeper Cab kan gecombineerd worden met beide motoren, moet de High Sleeper Cab zich tevreden stellen met de DTi13. We hebben in het verleden al een T430 getest en daarna een T480. Ditmaal was het de beurt aan een T440, voorzien van de 12,8-liter, die 155 kg meer in de weegschaal werpt dan zijn halfbroer de T430, maar die daarentegen 150 Nm meer aan koppel biedt.

Op het gebied van remvermogen levert de DTi 11 een vermogen van 203 kW (276 pk) op de uitlaatrem en 303 kW (412 pk) via de Optibrake. De DTi 13 van zijn kant geniet van een sterkere Optibrake+ (414 kW / 563 pk). Voor de extra zware toepassingen is er nog de mogelijkheid een Voith remvertrager te installeren (450 kW / 612 pk).

Rij-indrukken. Ligt het aan de (superbe) geheel gestroomlijnde oplegger van onze testcombinatie? Alle chauffeurs die we tegenkwamen toonden opvallend veel interesse in onze T440 voor één dag. Er moet niet aan getwijfeld worden, de Renault T is een vrachtwagen waar zijn chauffeur terecht fier op kan zijn.

Reeds enkele kilometers volstonden om er zich rekenschap van te geven dat deze T440 zeer aangenaam en zeer soepel is om mee te rijden. Men kan zich verheugen over de uitstekende wegligging en de inspanningen die geleverd werden om het geluid terug te dringen (de dubbele ramen zijn er niet voor niets). Daarentegen moeten we een grote tekortkoming melden voor de te duidelijk aanwezige dode hoek rechts.

We kunnen de ontwerpers van de geautomatiseerde Optidriver versnellingsbak alleen maar gelukwensen. Des te meer wanneer de bak gecombineerd wordt met het voorspellende cruise control systeem Optivision. Dienaangaande, twee bijzondere aandachtspunten: de versnellingsbak schakelt zelf in neutraal indien men in de rijstand is gebleven na het voertuig te hebben stilgezet. Anderzijds schakelt de bak vanzelf over van automatisch op manuele bediening als de chauffeur wat al te pertinent tussenbeide komt. Het volstaat echter om het gaspedaal licht te beroeren om in de oorspronkelijke stand terug te komen. Het zou wellicht minder afleiden indien de bak niet van stand veranderde…

Prestaties en verbruik. Voor deze test hadden we reeds een T430 Sleeper Cab en een T480 High Sleeper Cab aan de tand gevoeld. Na een parcours zonder problemen (dat is bijna een mirakel op onze wegen), zijn de bekomen resultaten net zo goed als die opgetekend voor de T430 en de T480. Uiteraard was de T480 nog iets sneller en een ietsje zuiniger dan de T440, maar de drie broedermodellen blijven netjes onder de kaap van de 28 liter.

Besluit. De T vertegenwoordigt een ware breuk met het verleden en slaagt er in om de chauffeur trots te maken! Deze T440 heeft ons zeer positief verrast met solide argumenten: rijcomfort, enkele echte nieuwigheden en vooral een goed verbruik. Naar de duivel met die oude vooroordelen!

 

Technische fiche Renault T440 Sleeper Cab

  • Type: 4×2 trekker
  • Cabine: Sleeper Cab
  • Motor: DTI 13
  • Cilinderinhoud: 12,8 liter
  • Maximum vermogen: 440 pk (323 kW) tussen 1400 en 1800 o/m
  • Maximum koppel: 2200 Nm tussen 900 en 1400 o/m
  • Emissieniveau: Euro 6
  • Versnellingsbak: geautomatiseerde Optidriver AT 2412F met 12 verhoudingen
  • Remmen: schijfremmen, EBS
  • Wielbasis: 3.700 mm
  • Overbrengingsverhouding: 2.64
  • Voorbanden: 385/70 R22.5
  • Achterbanden: 315/70 R22.5
  • Ophanging cabine: vooraan enkele bladveer, achteraan luchtvering

 

Top

  • Gedrag van de Optidriver versnellingsbak
  • Afwerking
  • Externe koffers

Flop

  • Dode hoek rechts
  • Nog enkele minder kwaliteitsvolle kunststofonderdelen
  • Bediening zonneklep

 

Vergelijkende resultaten

  • T430 (DTi11) 27,66 l 84,22 km/u
  • T480 (DTi13) 27,13 l 85,74 km/u
  • T440 (DTi13) 27,90 l 84,00 km/u

 

Lees alles over Renault Trucks in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!