Test Nissan NV300 : de ontbrekende schakel

Met de introductie van de Nissan NV300 als vervanger voor de PrimaStar heeft Nissan het gamma LCV volledig vernieuwd. Net als de NV400 en de NT400 baseert de NV300 zich op een model van Renault, in dit geval de Trafic. Een mooie aanvulling voor het Nissan gamma. De NV300 verschilt van zijn neven bij Renault, Opel en Fiat door de kenmerkende Nissan grille. Onderhuids heeft hij evenwel de ondertussen al beproefde techniek van de andere modellen. Het is voor Nissan een belangrijk model in de druk bezette klasse van middelgrote bestelwagens. Hij is overigens ook als combi en chassis/cabine leverbaar.

Soepel rijgedrag

 Vaak hoor je de constructeurs beweren dat hun bestelwagen rijdt als een personenwagen. Dat klopt niet helemaal, tal van bestelwagens rijden immers beter dan een personenwagen, mede door de hogere en comfortabele zitpositie en het goede uitzicht naar voor. Dat geldt ook voor de Nissan NV300, die door zijn compacte buitenmaten overal gemakkelijk doorheen laveert. Het personenwagengevoel wordt verder benadrukt door een goede afwerking, al kan de materiaalkeuze soms wat beter, en een uitstekende uitrusting. Elektrische bediening van de spiegels en ramen, airconditioning een goede geluidsinstallatie, het zijn al lang geen privileges meer voor luxe personenwagens. Als gesloten bestelwagen moet de chauffeur nog wel rekening houden met een vrij grote dode hoek naar rechtsachter. Dankzij de originele grote spiegel in de zonneklep aan passagierskant wordt daar al voor een groot gedeelte aan verholpen. Aflegplaatsen en opbergruimte is er ook genoeg, maar vreemd genoeg geen kleerhaakje om de jas aan op te hangen. Het onderstel vangt gemakkelijk alle wegoneffenheden op en zelfs leeg is het veercomfort verre van onaangenaam. De wegligging is uitstekend voor normaal gebruik, per slot is dit een bedrijfsvoertuig en geen sportwagen. De eveneens van Renault afkomstige aandrijflijn is stil, soepel en voldoende krachtig om vlot mee te kunnen in het dagelijkse verkeer, ook onder volle belading. We realiseerden een gemiddeld verbruik tijdens onze testweek (leeg en beladen, alle wegen) van 6,69 l/km. Storend in onze testwagen was het waarschuwingssysteem met geluidsignalen. Het systeem reageert immers op zowat alles (lane change, afstanden, verkeerscamera’s, verkeerslichten, ander verkeer). Om niet voortdurend bestookt te worden met allerlei geluidsignalen hebben we na een tijdje het systeem uitgeschakeld. We rijden tenslotte toch al volgens de regels en hebben al die waarschuwingssignalen niet nodig. Wel praktisch is het grote scherm met informatie, navigatiesysteem en de achteruitrijcamera. Vergeet ook de vijf jaar waarborg niet!   Kort bestek Nissan NV300

  •  Van, Van dubbele cabine, Combi, chassis/cabine
  • Aandrijving op de voorwielen
  • Laadvermogen: 1400 kg
  • Twee wielbasislengtes, twee lengte-uitvoeringen (4999 en 5399 mm)
  • MTM: 2740 en 3030 kg
  • Motoren:   1.6 DCI (95 en 120 pk) en 1.6 DCI Twin Turbo (125 en 145 pk)

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo