[TEST] Mitsubishi L200: gevestigde waarde met een nieuwe look

 30/03/2016  Yannick Haesevoets  Van
[TEST] Mitsubishi L200: gevestigde waarde met een nieuwe look

Mitsubishi lanceerde precies een jaar geleden de ‘nieuwe’ L200 op de Europese markt. De Japanners kwamen naar buiten met een luxe pick-up, zowel bestemd voor de personenmarkt als voor professionele doeleinden. Wij kregen de kans om één week de kunde van deze rasechte pick-up te ontdekken. En spijt kregen we er zeker niet van.

De concurrentiestrijd gaat tegenwoordig hard in pick-upland. Sinds Ford en Volkswagen met respectievelijk de Ranger en de Amarok op de markt kwamen, werden de plannen volledig hertekend. Ook Nissan kwam recent met de nieuwe NP300 Navara op de proppen, waardoor de concurrentie duchtig werd uitgebreid. De Japanners moesten dus uit hun schulp moeten komen om minstens de evenknie te blijven. En daar slaagden ze behoorlijk in.

Binnen de 5 meter klasse
De L200 is intussen al vijf generaties oud, en dat zorgt toch voor heel wat automatismen. Zo houdt deze generatie vast aan het concept van cabine en laadbak in één stuk, maar stapt hij af van de zachte en afgeronde vormen en kiest voor een stoerder en geraffineerder design. Ook de nieuwe koplampen en een hertekend profiel aan de flanken zorgen voor een nieuwe maar geslaagde look. De hoekige kantjes van onder meer de grill zorgen zowaar voor een SUV-stijl, al moeten we erbij vermelden dat deze L200 vooral een krachtpatser is met oneindig veel toepassingen dankzij de ideale afmetingen. Zo blijft de pick-up binnen de ‘5 meter klasse’, waardoor parkeren en manoeuvreren net ietsje gemakkelijker is dan bij pakweg een bestelwagen. De draaicirkel is bovendien slechts 5,9 meter, een mooi resultaat binnen het pick-upsegment.

5-trapsautomaat geen must
Onder de motorkap zit een 2,4 liter turbodiesel verscholen die 154 of 181 pk produceert. Deze motor wordt standaard gekoppeld met een manuele zesbak. De nieuwe MIVEC-dieselmotor verlaagt het brandstofverbruik en de CO2–uitstoot aanzienlijk, terwijl hij toch nog voldoende vermogen levert met een koppel tot 430 Nm. Mitsubishi zelf beweert dat deze nieuwe vijfde generatie tot 17 procent zuiniger in vergelijking met de uittredende generatie. Het model is beschikbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een 5-trapautomaat met sport-modus. Gezien de grootte en het gewicht van deze L200 zou je denken dat een automaat een must is, maar onze testwagen, een manuele 6-versnellingsbak, bewees het tegendeel. Manueel schakelen zorgt zeker niet voor minder comfort of efficiëntie. De stevige versnellingspook met korte en aangename schakelwegen zorgt samen met de iets lichtere koppeling voor een vlotte bediening.

Elektronicawinkel
Verder werd de L200 uitgerust met heel wat elektronische nieuwigheden. Voortaan beschikt hij over rijhulpsystemen als Active Stability & Traction Control met Trailer Stability Assist, een wegrijhulp op hellingen en een rijstrookassistent. De Hill Start Assist voorkomt dat de wagen achteruit rolt bij het wegrijden op een steile helling. Het systeem blijft gedurende twee seconden de remkracht uitoefenen totdat je het gaspedaal indrukt. Niets wereldschokkend, maar het toont wel aan dat pick-ups steeds vaker worden ontwikkeld met het oog op een combinatie van werk en privé. Een geslaagde zet als je het ons vraagt, net als deze nieuwe Mitsubishi L200.

008

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!