Test Iveco Stralis Hi-Way AS440S48 T/P XP

 22/12/2017  Pierre-Yves Bernard  Economie
Test Iveco Stralis Hi-Way AS440S48 T/P XP

Achter de eerder minieme facelift, die de Iveco Stralis in 2016 onderging, gaan tal van ingrijpende technologische aanpassingen schuil, die erop gericht zijn om de TCO te verminderen. Hierbij hebben we het onder meer over het gepatenteerde HI-SCR systeem voor de nabehandeling van de uitlaatgassen.

Cabine. De cabine is niet fundamenteel gewijzigd. De klanten krijgen de keuze uit drie mogelijkheden: de kleinste uit het pak, de Hi-Street met enkel een verlaagd dak (binnenhoogte van 1.210 mm) is perfect geschikt voor de stadsdistributie. De volgende in de rij, de Hi-Road met laag (1.210 mm) of hoog dak (1.880 mm), komt eerder voor het regionaal transport in aanmerking. Het neusje van de zalm wordt gestalte gegeven door de Hi-Way met laag (1.516 mm) of hoog dak (1.989 mm), de ideale metgezel voor lange afstanden.

Het interieur van deze cabine kreeg een nieuwe look in 2012. Dit ging gepaard met een duidelijk voelbare toename van het comfort. Geen overbodige luxe uiteindelijk, want Iveco dreigde op dat moment achterop te hinken t.a.v. de concurrentie. Het is wellicht symbolisch, maar de eerste getuige van de nieuwe look is het handvat van de deur en het geluid waarmee deze deur kan gesloten worden. Andere in het oog springende nieuwe kenmerken, zijn de nieuwe zetels en het nieuwe functionele stuur. Iveco maakte ook definitief komaf met de grote ouderwetse bedieningsknoppen. Bovendien is er ook geen spoor meer te bekennen van de ondermaatse kunststofelementen. De nieuwe plaats die de bedieningsknoppen op de centrale console kregen toebedeeld, kan eveneens als positief omschreven worden.

Bovendien zijn er voldoende opbergvakken die binnen handbereik van de chauffeur liggen. Eén voor één hebben ze een eigen functie: een ruime en praktische open opbergruimte, twee laden voor kleinere spullen en twee glazenhouders. In het bovenste gedeelte hebben de ontwerpers een documenthouder voorzien, die gebruikt kan worden om A4-documenten zoals CMR’s te bewaren.

Aandrijflijn volledig vernieuwd

De aanpassingen aan de aandrijflijn zijn vanzelfsprekend minder zichtbaar. Toch werd er doortastend ingegrepen: nieuw ontworpen motoren, nieuwe elektrische en elektronische systemen, Hi-Tronix als nieuwe transmissie, volledig vernieuwde achterwielophanging, HI-SCR-technologie en Hi-Cruise.

Motoren. De Cursor-motor zit in een nieuw jasje, maar bij het ontwerp ervan zijn de ingenieurs in Turijn trouw gebleven aan het 6 cilinder-in-lijn principe. Het aanbod is gebaseerd op drie verschillende cilinderinhouden: de Cursor 9 van 8,7 liter, de Cursor 11 van 11,1 liter en de Cursor 13 van 12,9 liter. Iveco maakt gebruikt van in totaal 9 vermogensniveaus, die variëren van 310 tot 570 pk. Het maximumkoppel van de Cursor 11 werd met 100 Nm uitgebreid voor de versie met 420 pk. De 480 pk-uitvoering, zoals in ons testvoertuig, kreeg 50 Nm extra koppel mee.

De nieuwe motoren werden hertekend in functie van minder wrijving en dankzij de nieuwe zogenaamde anti-stationaire functie wordt de motor automatisch uitgeschakeld bij een geparkeerd voertuig en op basis van een vooraf ingestelde periode. De belangrijkste eigenschap van deze motor is de ‘huisbereide’ nabehandeling van de uitlaatgassen. Dit heeft Iveco te danken aan HI-SCR die de uitlaattemperatuur verlaagt. Deze technologie draagt bij aan een verminderde slijtage van de motor, wat op zijn beurt een positieve impact heeft op de restwaarde van het voertuig.

Het intelligente EGR-systeem waarmee de Stralis 480XP en de 570XP zijn uitgerust, is een innovatieve oplossing die functioneert in combinatie met HI-SCR. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een kleine hoeveel uitlaatgas (8%) om een vervroegde inspuiting mogelijk te maken. Dit zorgt voor een lager brandstofverbruik terwijl de hoge 97% uitlaat Nox-conversie, verzekerd wordt door de HI-SCR technologie. Deze revolutionaire oplossing behoudt alle voordelen van het HI-SCR-only systeem: geen impact op de afmetingen van de radiator, geen geparkeerde regeneratie en langere onderhoudsintervallen.

Hi-Tronix: nieuwe transmissie

De nieuwe generatie van de geautomatiseerde versnellingsbak met 12 versnellingen, tot stand gekomen in samenwerking met ZF, zou een stuk efficiënter moeten zijn dan zijn voorganger. Met een 10% lagere schakeltijd, een zo goed als verdubbelde levensduur (tot 1,6 miljoen kilometer) en een 6dB lagere geluidsproductie, kan men zonder verpinken stellen dat Iveco geslaagd in deze missie. Dankzij het gebruik van een langere achteras van 2,47 wordt de rotatiesnelheid van de motor verminderd. Deze ingreep moet het brandstofverbruik met 7% verminderen.

Hi-Cruise. Met zijn voorspellende GPS-functie, volgt Iveco het voorbeeld van de andere merken. Dit systeem vergelijkt de locatie van het voertuig met de topografie van de weg en past in functie hiervan voorspellende strategieën toe bij het versnellen, vertragen en schakelen. Hierbij wordt bovendien volop gebruik gemaakt van de verschillende rijhulpsystemen (Eco-roll, snelheidsregelaar…). Eén en ander draagt bij aan meer veiligheid, meer comfort en extra brandstofbesparing. Deze verlaging van het brandstofverbruik is hoe dan ook verzekerd, zelfs bij minder bekwame of minder betrokken chauffeurs…

Service. De aankoop van een Stralis gaat standaard gepaard met een aantal diensten, die opgenomen zijn in het modulaire TCO2-programma: TCO2 Smart Report (een wekelijks gedetailleerd overzicht van het brandstofverbruik van elk voertuig), TCO2 Advising (advies over brandstofbesparing) en Garantie Uptime, een gloednieuwe formule om de klant te beschermen tegen technische ongemakken. Deze formule moet ervoor zorgen dat het voertuig in geval van pech zo snel mogelijk – binnen de 24 uur ten laaste – zijn traject kan hernemen.

Rijindrukken. Na een kort voorsmaakje bij de lancering in Madrid, werd deze Stralis nu pas echt op de proef gesteld tijdens onze test in reële omstandigheden. Het voertuig was uitgerust met Cursor 11-motor, meer bepaald in de versie met 480 pk. In deze configuratie haalt deze krachtbron een maximaal vermogen tussen 1.550 en 1.900 t/min. Het koppel ligt op 2.300 Nm en is beschikbaar vanaf 970 t/min tot 1.465 t/min. Dankzij drie knopjes op het instrumentenpaneel kan de chauffeur de geautomatiseerde Hi-Tronix versnellingsbak bedienen. Iveco is de enige constructeur die deze formule aanbiedt. De Italiaanse vrachtwagenbouwer kreeg hierin recent navolging van Volvo. De bedieningstoets aan de rechterkant werd voorzien om handmatig in te grijpen, maar voor voertuigen die met de Hi-Cruise zijn uitgerust, zal deze functie zelden van pas komen. Gelukkig maar, want de chauffeur dient zijn stoel te verlaten om deze modus te veranderen! Om maar te zeggen dat dit een domper op de feestvreugde kan zijn voor chauffeurs die op brandstof willen besparen… De instelling van de positie van het stuur gebeurt nog altijd aan de hand van een vloerknop. Het stuur werd overigens flink aangepakt op de tekentafel in 2012, maar het kan nog altijd beter. Dan hebben we het meer bepaald over de grootte en het gebruikte materiaal.

Zalige stilte

Het voertuig is fantastisch goed geïsoleerd tegen storende geluiden van buitenaf. Deze eigenschap valt meteen op van zodra deze Iveco zich op gang trekt. Het is meteen één van de troeven van deze vrachtwagen, net als de veiligheid bij het remmen. Dit is te danken is aan de motorrem, de Super Engine Brake (SEB). Door gebruik te maken van een vlinderklep op de uitlaat, levert deze motorrem een vermogen van 465 kW of 620 pk bij een regime van 2.800 t/min! Dat is zo maar even 30% meer in vergelijking met de vorige generatie.

Tijdens het eerste gedeelte van onze test, waarin we het brandstofverbruik nog niet meten, maakten we eveneens kennis met de DES-functie (Driving Style Evaluation). Deze tool maakt deel uit van het Iveconnect-pakket en biedt de chauffeur de mogelijkheid om zijn rijstijl te verbeteren. Je kan het vergelijken met een trainer die de chauffeur op zijn sterke en minder sterke eigenschappen wijst. De realtime-analyses doen twee vormen van informatie op het touchscreen verschijnen: een evaluatie van de rijstijl met cijfers en grafieken enerzijds en voorstellen om het beter te doen anderzijds. De wagenparkbeheerder kan bovendien alles raadplegen vanop afstand.

Prestaties. Het feit dat een 11 liter-motor over 480 pk beschikt, is op zich reeds een prestatie, maar het is vooral het koppel dat tot de verbeelding spreekt: 2.300 Nm, wat exact overeenkomt met de waarden van de Cursor 13-motor van 510 pk. Het spreekt voor zich dat er verschillen zijn qua koppelbereik, maar het maximumkoppel wordt hoe dan ook zelden aangesproken.

De Stralis is een genot om mee te rijden. Zo hebben we ons vrij passief laten meenemen langs ons traject, gewoon door de Hi-Cruise zijn ding te laten doen. Op geen enkel moment dreigde ons testvoertuig ons in de steek te laten, ook al zaten de weersomstandigheden niet bepaald mee. Door de onvoorstelbaar hevige windstoten zal de zesde juni ons nog lang heugen. Het is wat het is natuurlijk, maar het is duidelijk dat het rotweer een impact heeft gehad op de testresultaten. En die resultaten zien er als volgt uit: een gemiddeld verbruik van 29,64 l/100 km en een voortreffelijke gemiddelde snelheid van 84,65 km/h. Zo komen we aan een milieucoëfficiënt van 2,856. Zonder de ongunstige weersomstandigheden had het verbruik meer in de buurt van 28,5 liter kunnen liggen, en zelfs 28 liter.

Conclusie. De prestatiecurve van de Iveco Stralis zit nog steeds in stijgende lijn. Geen loze beloftes met andere woorden, maar toch zullen de fanatici stiekem reeds vooruitkijken richting 2019, op het moment dat een nieuwe cabine zijn intrede zou doen. En misschien dan ook het grovere motorengeschut? De door FPT ontwikkelde Cursor 16-motor haalt namelijk 775 pk. Deze krachtbron wordt nu reeds gebruikt, maar dan eerder voor militaire toepassingen …

Qua geluidsdichtheid is de Stralis er stevig op vooruit gegaan. Dit zorgt voor een prettig gevoel achter het stuur.

Lees alles over Iveco in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!