[TEST] Een week achter het stuur van de Volkswagen Transporter

 11/03/2016  Yannick Haesevoets  Van
[TEST] Een week achter het stuur van de Volkswagen Transporter

Hij wordt door velen bestempeld al een icoon. Een status die veelal doet denken aan een onvermoeibaar werkpaard. Een voertuig dat geen enkele generatie onberoerd laat: de nieuwe Volkswagen Transporter is meer dan een gewone bestelwagen. Een portret van een klassieker in een nieuwe jasje.

Met 12 miljoen verkochte voertuigen dingt het T-gamma van Volkswagen al ruim 65 jaar mee aan de top van de lichte bedrijfsvoertuigen. Een eenvoudige schets van meneer Ben Pon – herinner je de alomtegenwoordige hippiebusjes van de jaren zestig – zorgde voor het ontstaan van een tijdloos symbool. 65 jaar later zijn we generatie zes. En ja, ook vandaag nog vertoont de Transporter het DNA van zijn voorouders. VAN Management had het genoegen om een week rond te crossen met een Transporter 2.0 TDI met 102 pk. Een aanrader!

Subtiele vernieuwingen
Toegegeven, de VW Transporter heeft in zijn 65-jarige bestaan nog geen wereldschokkende vernieuwingen meegemaakt. Ook deze zesde editie vertoont qua uiterlijk veel gelijkenissen met zijn voorgangers. Toch onthult het design een eerste, weliswaar subtiele evolutie. Zo werd het immer bekende VW-radiatorrooster opgefrist met een modernere look. Ook de koplampen met geïntegreerde richtingaanwijzers kregen een facelift en werden doorgetrokken naar de zijkant. Als je één woord moet kiezen om dit T6-model te beschrijven, dan zou ‘tijdloos’ zeker niet misstaan. De positieve kant aan dit verhaal is dat de restwaarde optimaal behouden blijft. Geen ‘vandaag-gekocht-morgen-oud-model-toestanden’ meer dus.

Dat Volkswagen voor degelijkheid staat, weten we al langer dan vandaag. De Deutsche gründlichkeit vertaalt zich overduidelijk in de Transporter met basic, maar wel met solide materialen. Ondanks het stijve interieur, kunnen de functionaliteiten ons bekoren met onder meer een prima navigatiesysteem. De afwerking kan duidelijk tegen een stootje, hetgeen prioriteit is voor de doelgroep dat VW aanspreekt met de Transporter. Het interieur is bovendien volledig zelf te bepalen, met afwerkingsniveaus in functie van de toepassing.

Rijgedrag: bij de beste van de klas
Deze Duitse klasse zet zich verder op de weg, want de 2.0 TDI met 102 pk blijkt een prima oplossing te zijn voor alle professionele doeleinden. Qua rijstijl behoort de Transporter ongetwijfeld tot de beteren in zijn categorie. Het uitgebreide gamma van vier diesel- en twee benzinemotoren is een absolute plus. Volgens Volkswagen zijn de TDI geen grote drinkers, want het verbruik zou gemiddeld 0,7 liter verminderd zijn in vergelijking met de vorige generaties. Zo zou deze 2.0 TDI met 102 pk niet meer dan 6,7 liter verbruiken.

De uitvoeringen met 84, 102 en 150 pk worden gecombineerd met een turbo met variabele geometrie. De motor van 204 pk daarentegen maakt gebruik van een tweetraps turbocompressie om zijn maximumkoppel van 450 Nm te bereiken bij een toerental tussen 1.400 en 2.400 t/min. Afhankelijk van de motor kan je kiezen voor een handgeschakelde versnellingsbak met 5 of 6 versnellingen. Het voertuig in deze test beschikte over vijf versnellingen, en bleek ruim voldoende als je niet van plan bent om als een snelheidsduivel over de snelwegen te rijden. Het lijkt ons uiteraard ook opportuun om voor een vijfversnellingsbak te kiezen in de bedrijfsvoertuigenversie. Hoewel dat ten koste gaat van de snelheid, kan je wel profiteren van een lager gewicht en dus ook een hoger laadvermogen. Wikken en wegen dus. Alle motoren zijn trouwens voorzien van een Start&Start, inclusief de TSI-uitvoeringen die op basis van een viercilinder 2.0 liter zijn gebouwd.

Laadruimte: voldoende opties
Oké, even recapituleren: de Transporter is een tijdloos exemplaar met oerdegelijke afwerking én een fantastische motor…  Maar hoe zit het met de laadruimte? Die kan toch niet tegenvallen? Natuurlijk niet! In de standaard formule wordt de wagen uitgerust met een schuifdeur aan de zijkant  en een laadklep achteraan. Optioneel kan deze laadklep vervangen worden door twee symmetrische deuren, ietwat in sommige omstandigheden net ietsje gebruiksvriendelijker is. Ook een tweede schuifdeur is verkrijgbaar in optie, net zoals verschillende elementen om de laadruimte af te scheiden van de cabine. De Transporter is verkrijgbaar met twee wielbasissen en drie dakhoogtes.

Lees alles over Volkswagen Commercial Vehicles in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!